Menu Luk

Google Ranking drop i SERPS

Har du oplevet et fald i din hjemmesides placering i Google’s søgeresultater? Er der en nedgang i organisk trafik? Hvad er årsagen til dette fald, og hvad kan der gøres for at løse problemet?

For en webmaster kan det være en udfordring at analysere årsagerne til et fald i Google-placeringer samt det tilhørende fald i resultatsiderne for en given søgning og de nøgleord, der normalt genererer relevant og organisk trafik til hjemmesiden fra Google´s organiske resultater.

Google opdaterer sine algoritmer flere hundrede gange om året (en algoritme er den metode, hvormed en hjemmeside fortolkes, og derefter placeres i søgeresultaterne, også kendt som SERPS). De fleste af disse algoritmeopdateringer er små og skaber sjældent problemer for en hjemmeside, men der er typisk nogle større opdateringer hvert år, hvor der sker markante ændringer i, hvordan Google fortolker en webside. Dette kan resultere i udfordringer for mange hjemmesider og webshops, der normalt modtager gratis besøg via Googles organiske resultater.

Googe drop i SERPS

Hvordan kan man finde ud af, hvad der har påvirket faldet i søgeresultaterne?

Der kan være en sammenhæng mellem en eller flere af de algoritmer, som Google har opdateret. I sådanne tilfælde er det vigtigt at undersøge, hvilke opdateringer, der er blevet udført på det tidspunkt, hvor placeringen faldt. Er faldet i placeringerne relateret til disse algoritme ændringer, eller er der foretaget ændringer på hjemmesiden, som ikke harmonerer optimalt med den måde, som Google-bots og andre webcrawler bots fortolker en hjemmeside på?

Fejlen behøver ikke altid at ligge i en algoritme opdatering. Ud fra erfaring er det faktisk mere normalt, at konstruktive ændringer på hjemmesiden efterfølgende resulterer i et fald i placeringen. For eksempel kan ændringer i programmeringsteknikker, som f.eks. brugen af JavaScript i templaten, skabe udfordringer i forhold til Google SERPS.

Specifik Google algoritmeopdatering

Når vi kigger på Google’s algoritmeopdateringer, kan der være tilfælde, hvor flere opdateringer overlapper hinanden. Dette kan gøre det vanskeligt at fastslå, hvilken af disse opdateringer, der har påvirket placeringen i resultatlisterne.

Det er vigtigt at undersøge, hvornår dette fald i placeringen er sket. Er det et pludseligt fald fra den ene dag til den anden, eller er det sket gradvist?

Hvis faldet er sket pludseligt og ikke skyldes problemer på selve hjemmesiden og problemer her (også kaldet “Onsite fejl”), er det en god idé at kigge nærmere på den præcise dato for faldet. Gå ind på Google og undersøg, hvornår en algoritme opdatering er blevet rullet ud, og tilføj gerne et par dage til den officielle dato. Dette skyldes, at opdateringer ikke altid udrulles globalt på samme dag, men kan variere med tidspunkter som f.eks. en uge etc.

Hvis faldet i Google SERPS overlapper med en opdatering af deres algoritme, er det fornuftigt at undersøge denne vej, og afdække hvad Google har ændret, og hvilket fokus område opdateringen har haft. Er det en omfattende opdatering, der sigter på aspekter som linkspam, eller er der andre væsentlige områder, som opdateringen har prioriteret?

Online Marketing er her for at gendanne de tabte placeringer på Google til dig!

Vi har været en del af SEO-industrien siden 1999, og vores ekspertise ligger specifikt inden for SEO arbejdsområdet. Gennem årene har vi arbejdet med tusindvis af  hjemmesider og oplevet det positive, det mindre positive og spam lignende teknologier. Vi har indgående kendskab til, hvad der fungerer (den slags indhold, som appellerer til Google) for at hjælpe med at løfte din hjemmesides placeringer i Google´s søgeresultater.

Vores mål er at identificere så mange potentielle udfordringer og vækstmuligheder på din hjemmeside som muligt. Derefter leverer vi konkrete handlingsrettede løsninger til hver enkelt af disse. Vi fokuserer altid på de løsninger, der har den største påvirkning på dine placeringer.

Hvis du føler dig fortabt i processen, står Online Marketing klar til at hjælpe. Vi har arbejdet med mange hjemmesider, der har oplevet fald i placeringen gennem årene, og vi kan få din hjemmeside tilbage på sporet ved at foretage de nødvendige justeringer, så den igen passer til Googles fortolkning af en hjemmeside.

Læs mere om Drop i søgeresultaterne på Google

 

Posted in Google