Viral markedsføring og markedsstrategier i virksomheden
I markedsføringspaletten findes mange former for markedsføring, der gerne skulle munde ud i salg eller kendskab til en virksomhed og dens produkter, her er der mulighed for små penge at komme i synshøjde med viral markedsføring.
Viral markedsføring er i modsætning til købte annoncer ol. et markedsføringssystem der via sociale netværk, personlige medier etc. giver mulighed for profilering af virksomhedens produkter via den såkaldte mund til mund metode. Den virale markedsføring bruger netværk som f.eks. Youtupe, Facebook, blogs, SMS og Twitter til at formidle sine budskaber til en skare af mennesker, der deler fælles information på de forskellige medier. Kommunikationsformen kan sammenlignes med en virus der spredes ret hurtig via dette netværk, deraf navnet viral.
Mund til mund princippet har altid været en god metode til at få profileret virksomheder eller produkter på, hvem kender ikke det, at spørge i sin omgangskreds, eller hos arbejdskollegaer om der er nogen der f.eks. kender en god håndværker / forretning til et område, og når man får nogle svar har man tilbøjelighed til at vælge denne til sin næste opgave. Det skyldes, at den første barriere er fjernet, troværdigheden til virksomheden vil alt andet være større, hvis man har kendskab til andre har fået en god service, fået gode tilbud på produkter eller håndværk udført fagmæssigt korrekt og til tiden. Derved fremstår den person som fremsender budskabet som ubevist ambassadør for virksomheden der udgiver sine reklamer.
Viral markedsføring kan også anvendes til f.eks. at styrke loyalitetsfølelsen til et produkt ved at bruge det aktivt i forbindelse med varetagelsen af sit brand, kunder der føler at virksomheden nurser om sit produkt, sender informationer ud og i det hele taget gør noget der tilfredsstiller sine eksisterende kunder, herved sikres en loyalitet til virksomheden og dens produkter, som sikrer, at næste gang kunden skal bruge et produkt som virksomheden fører og det findes hos leverandøren, er det typisk det første sted kunden starter.
Viral marketing målgruppe
Det er typisk de personer der dagligt anvender de sociale netværkstjenester.
Når der tales om forbrugerdrevet markedsføring kan man ikke forvente at kunne styre processen når kampagnen først er sat i gang, men skal forvente at være passiv deltager til kampagnen og kan derfor ikke aktivt gå ind og ud i forløbet og justere på parametre man gerne vil justere på, men er afhængig af det procesforløb der finder sted.
Hvordan kan en viral marketing kampagne sættes i gang?
Spred budskabet via venner, kollegaer, venners netværk mv.
Skab en kampagne der tager udgangspunkt i noget sjovt eller anderledes, noget som ikke umiddelbart er ren reklame, men reklame pakket ind på den pæne måde.
Det er vigtigt her ikke kun at fokusere på den reklamemæssige værdi, men snarere tilgangen til den valgte kampagne, og den måde den reelt er skruet sammen på i forhold til at viderebringe den i netværket.
En egentlig reklameblog giver ikke samme resultat som en kampagne med et reklamebudskab pakket ind i en sekvens, der samtidig virker sjov og får de forskellige modtagere til at viderebringe budskabet yderligere i sit netværk.
Husk at en viral markedsføringskampagne udført korrekt har væsentligt større effekt på slutbrugeren end en traditionel reklame.
Læs mere om viral marketing og Hvorfor online markedsføring