Google og Facebook – kampen om fremtidens Web
Microsoft har øget sit partnerskab med Facebook i denne uge, kan dette betyde en trussel for Google?
Microsoft og Facebook går sammen om at gøre søgninger på nettet mere socialt orienteret: På søgemaskinen Bing, vil man kunne se hvad ens Facebook venner kan lide, dette vil kunne have betydning når der søges efter varer på nettet som f.eks. børnetøj, sko og forbrugsgoder. Her kan vennernes mening være med til at foretage et valg ud fra deres erfaring med produktet etc. inden købet foretages.
Det bemærkelsesmæssige i aftalen er, at Facebook har henvendt sig direkte til Microsoft og ikke til søgegiganten Google, som jo har en større markedsandel på søgeområdet og klart markedsledende som den mest anvendte søgemaskine.
Facebook CEO Mark Zuckerberg, talte ved en pressekonferencen på Microsofts campus i Redmond Wash onsdag, og sagde, at der var en særlig grund, han ønskede at indgå en aftale med Microsoft og søgemaskinen Bing.:
Bing er i en situation som lillebror indenfor søgemaskineområdet, dette gør at lysten til at innovere, er større når de begynder at arbejde med disse nye ting.
Google hilser nyheden velkommen, og afviser i samme åndedrag at det skulle få indflydelse på Google´s magtposition på søgemaskineområdet.
Microsoft har sammen med Yahoo taget lidt markedsandele fra Google, men set i et større perspektiv, har Bing været en stor skuffelse for brugerne, selv med indgåelsen af aftalen med Yahoo, har det været svært for dem af få tilført en væsentlig højere besøgsrate til søgemaskinen, og derved flere brugere af deres søgeværktøjer. Med disse foudsætninger vil et samarbejde med Facebook så rokke på magtbalancen imellem Google og Bing? Næppe!
Google formodes at tage kampen op i denne situation, der arbejdes efter sigende på Google Me, her er tale om et socialt netværk, der skulle være en Facebook killer.
Men her bør man nok se på, at Google lige har neddroslet og lukket Google wave, et socialt netværk som havde en meget kort levetid. Men Google kan have lært af lektien, de har pengene til markedsføring og har samtidig udviklingsteam der kan tage kampen op.
Det bliver spændende fremover at se hvilken vej udviklingen går.