Markedsføring og nye muligheder

Markedførings scenarier…

I forlængelse af Aidonline markedsføringsmetoder, kan man stille sig følgende spørgsmål, hvis det imod al sandsynlighed skulle være lovligt ifølge dansk ret, hvilket vi stiller os meget tvivlende overfor, hvilke konsekvenser vil det så have for markedsføring fremover på Internettet?

  1. Hvordan vil de store spillere på markedet reagere?
  2. Hvad sker der med den gratis information der er til rådighed nu?
  3. Sociale fora, hvordan vil de overleve?

1. Hvis scenariet om det skulle være tilladt at snylte på andres bekostning, viser sig at være lovligt efter gældende lovgivning, vil vi herefter ret hurtigt kunne forestille os, at f.eks. Google, Bing ( Microsofts søgemaskine ) og andre søgetjenester kun tillod begrænset søgning eller udnyttelse af deres gratistjenester ved normalt brug via en standard browser, skulle der være adgang til fuld version, med udvidede muligheder og brug af de faciliteter der stilles til rådighed for brugerne, skulle dette så foregå igennem deres egen toolbar, som styrer disse funktioner i forbindelse med de udvidede tjenester etc.

Her vil det så være muligt for disse aktører, at styre annoncestrømmen til hr. og fru Jensens computer noget nær 100%, hvis de ønsker at bruge de faciliteter der er hos pågældende udbyder i fuld version, må man finde sig i de annoncer de serverer for en.

Dette må siges at være en ny tilgang til annoncemarkedet og noget nær utænkeligt, da det vil kunne give dominans på markedet, hvilket der jo i andre sammenhænge er mange domme for ikke må ske, når mastodonter prøver at overtage et helt marked – se bare på alle de sager Microsoft har tabt når de blev for smarte og implementerede browsere ol. i sine Windows produkter, og holdt andre leverandører ude af markedet eller stillede dem ringere.

2. Den gratis information som virksomheder, interessegrupper og personer, der igennem salg af annonceplads på deres website, giver mulighed for at opretholde en indtjening, der dækker udgifterne til drift og vedligehold etc. af websitet, er nu nød til at tænke i andre baner, hvis andre bevist kan gå ind og ændre på den side som de har copyright på, og fjerne elementer (annoncer) og erstatte dem med egne elementer (annoncer) etc.

Dette kan betyde disse tjenester er nødsaget til at opkræve betaling for brug eller simpelthen lukke og slukke.
Efter vores opfattelse vil det mest tænkelige være, at de fleste vil lukke og slukke, simpelthen fordi folk generelt ikke vil betale for ydelser på nettet, medmindre der er tale om noget helt specielt. Derfor er reklame- og annoncesalg en vigtig overlevelsesmulighed for små sites med specifikke emner.

3. Sociale medier vil de overleve, ja de store vil, her vil man ligeledes kunne forestille sig, at adgang og surfing kun kan finde sted via et plugin (Browser plugin) der styrer deres reklameblokke og fjerner alle andre i lighed det der er beskrevet under punkt 1.

Moral og markedsføring

Kun ganske få virksomheder kender dyder som moral, når der tales om god moral i markedsføringssammenhænge, her handler det om bundlinjer, ikke om konkurrenter, fairplay eller lign.

Derfor er det som udgangspunkt godt der findes en overordnet lovgivning på området som markedsføringsloven.

Læs markedsføringsloven her

En kommentar til Markedsføring og nye muligheder

Tilmelding nyheder