Markedsføring hvad er ok og hvad er ikke ok

Markedsføring hvad er ok og hvad er ikke ok

I fortsættelse af vores indlæg vedr. Telia tirsdag ser jeg her på det generelle problem, der er i de forskellige markedsføringskampagner og de måder den frembringes på.

I takt med at tilgangen til annoncering og publicering af markedsføringsmateriale til medier og opsætninger i online markedsføringskampagner er blevet meget lettere end tidligere – opstår der problemer i forhold til de metoder der tidligere blev anvendt og de nyere måder tingene sættes sammen på.

Google adwords hurtig markedsføring til stor kundegruppe

Her kan man i dag være på med annonceringer ganske få minutter efter en kampagne er sat i luften, at ændre en annoncering på hjemmesiden er ligeledes noget der hurtigt kan sættes i værk, og kombinerer man disse, har man på ganske få øjeblikke skabt en markedsføringskampagne, og en tilgang / markedsføringskanal til den kundemasse man gerne vil i kontakt med.

Men er alle disse markedsføringskampagner så gennemtænkt?

eller er man for hurtig på aftrækkeren nogle gange?

En markedsføringskampagne skal være troværdig, det der fremgår af annoncen eller kampagnen skal holde vand, hvis der er tale om bluff og elementer der tilsidesættes når kunden eller brugeren først har tilmeldt sig eller købt produktet, er uacceptabel for alle parter. Kunden mister tilliden til virksomheden og virksomheden begynder at opleve tilgangen på annonceringerne og kampagnerne forsvinde, og i sidste ende giver det mange gange bagslag og negativt effekt, og går ud over de andre ting som virksomheden formidler eller handler med. Man skal endvidere tænke på at der findes en markedsføringslov, denne lov skal overholdes i sin markedsføring, her beskrives om hvad der er god og hvad der er dårlig markedsføringsskik.

E mail udsendt uanmeldt som tilbud til kunder

At udsende e mail kampagner uanmeldt er mere eller mindre dagligdags rutiner for mange virksomheder, hvis alle modtagere af disse såkaldte tilbud anmeldte det som spam til forbrugerstyrelsen, ville det koste de berørte virksomheder kæmpe bøder, de fleste modtagere sletter bare disse e mail og foretager sig intet, men det ses at virksomheder der bliver anmeldt, får kæmpebøder i forbindelse med udsendelse af uanmeldt reklame til deres indsamlede email lister.

Derfor er dette ikke vejen frem, det bør selv eleven i marketing afdelingen vide efterhånden.

Hotte markedsføringstiltag.

Tilbud til kunder, hvor en eller anden form for tilgift loves eller deltagelse i en form for konkurrence, der mere eller mindre er købsbetinget går heller ikke, desuagtet heraf, er der stadig eksempler på denne form for kampagner i markedsføringen i dag.

Markedsføringskampagner der ikke holder vand

Et godt eksempel er Telia tirsdag, her lovede teleselskabet sine kunder, at de kunne købe en biografbillet og invitere en ven / veninde med i biografen hver tirsdag, og derved kunne købe 2 billetter til en billets pris. Da succesen blev for stor reducerede Telia antallet af billetter og kom med tilbagemeldinger om at der ikke var flere billetter den pågældende dag – Teleselskabet glemte imidlertid at rette sine markedsføringsmaterialer og fortsatte med stadig at annoncere med temaer om, at der var billige billetter hver tirsdag, og der var intet angivet om noget loft etc. i markedsføringsmateriale eller på virksomhedens hjemmeside.

Der skulle en TV udsendelse til for at få klarlagt, hvor mange billetter de havde valgt at sætte som maksimum pr. uge, der var tilsyneladende ingen i deres kundesupport der vidste om det var 10, 100,1000 eller flere billetter det var pr. uge – efter udsendelsen blev der sat max antal på hjemmesiden til 2000 pr. uge.

Markedsføring før og nu priser

Det kendes også alt for godt at man oplever som forbruger, at blive præsenteret for et tilbud med mange procenter på – virksomheden beskriver at varen har kostet dette før og er nu nedsat med mange procent i forhold til normalprisen. I mange tilfælde viser det sig, at der er tale om kunstige før og nu priser, det viser forbrugerombudsmanden mange sager og vildledning af forbrugerne. På forbrugerombudsmandens hjemmeside kan man finde de forskellige sager og man kan se det har kostet de berørte virksomheder dyrt, bøder i flere hundredetusindes klassen er blevet udstedt, som følge af de falske før og nu priser der er oplyst.

Rabat kuponer i markedsføringen

I et land som f.eks. USA er det at anvende en coupon i mange sammenhænge hverdagskost, på mange Amerikanske hjemmesider vil man kunne finde kuponer til alverdens online eller offline tilbud hos mange små som store virksomheder, men her i landet stiller markedsføringsloven sig anderledes, det er ikke tilladt at anvende disse kuponer i sin markedsføring, hvor kunder der fremviser en kupon bliver bedre stillet end andre kunder, ifølge markedsføringsloven må en erhvervsdrivende ikke give en rabat, der forudsætter, at forbrugeren afleverer mærker, kuponer eller lignende i forbindelse med købet af en vare eller ved udførelsen af en tjenesteydelse.

Så her skal man heller ikke sætte ind med smarte tricks i markedsføringen.

Markedsføring – konkurrent sammenligning

Når man annoncerer skal man passe på med at anvende konkurrentsammenligninger, hvis man ikke sammenligner på et loyalt grundlag og tager højde for forskelligheder i priser, kvaliteter, ydelser og lign., men arbejder ud fra det man gerne selv vil opnå, her kan man meget nemt komme til at overtræde markedsføringsloven, hvilket i sidste ende kan ende med politianmeldelse af virksomheden og bøde.

God markedsføringsskik

At anvende god markedsføringsskik i sin fremstilling af salgsmateriale er den bedste vej mod målet, at være i baghjulet på andre betyder i ordets bogstaveligste forstand, at man altid ligger bagved i slipstrømmen. Ved at arbejde målrettet ud fra virksomhedens eget idegrundlag med sine egne markedsføringsstrategier og de produkter der sælges, giver dette mulighed for at skabe sin egen tilgang til markedet på sine egne præmisser. Man skal huske på, at med Internettet som medie, er det ikke altid de dyreste reklamer der påvirker forbrugerne mest, men fornuftigt og gennemtænkte kampagner kan mange gange vise sig at give stor respons for små og mellemstore markedsføringsbudgetter.

Men omtanke i markedsføringsplanlægningen, og tænke tanker ud over at få kampagnen i hus, er vigtige parametre, at starte en kampagne med salg af et produkt som man efterfølgende ikke har nok på lager af eller kan skaffe, er en dum ide, ligeledes er opsætning af misvisende kampagner, hvor udbudsvilkårene ændres f.eks. hvis det bliver for dyrt at overholde disse, og man efterfølgende må neddrosle de lovede ydelser etc. Dette er elementer der skaber forvirring hos forbrugerne.

Markedsføringsloven

Tilmelding nyheder