Markedsføring i Sociale medier
Forbrugerombudsmanden har sendt et udkast om markedsføring i sociale medier til høring, med høringsfrist d. 19. december 2011.
Udkastet om markedsføring i disse medier er udarbejdet af de nordiske forbrugerombudsmænd, og skal skabe klarhed over, hvordan de almindelige regler for markedsføring gælder i de sociale medier.
Der foreligger et fælles nordisk udspil med et udkast til et fælles standpunkt i forhold til markedsføring i sociale medier.
Udspillet kommer, som en naturlig proces i forlængelse af at flere og flere virksomheder aktivt inddrager de sociale medier i markedsføringen af virksomheden. Mange virksomheder, der benytter markedsføring i sociale medier har tilsyneladende været i tvivl om, i hvilket omfang markedsføring i disse medier har været omfattet af gældende markedsføringslovgivning.
Der fremsendes jævnligt klager over vildledende markedsføring til forbrugerombudsmanden, hvor der netop er fokus på f.eks. Facebook og lignende tjenester.
Forbrugerombudsmanden gør opmærksom på, at der ikke kun er tale om Facebook og annoncering i dette medie, men en generel vejledning om markedsføring i sociale medier.
- Reklameidentifikation (”skjult reklame”)
- Uanmodet elektronisk markedsføring
- Markedsføring over for børn og unge
- Indholdet af bannerreklamer
- Ansvar for markedsføringens indhold mv.
- Grænseoverskridende markedsføring
Kilde.: Pressemeddelelse fra forbrugerombudsmanden.