Nye websites kræver tit brandslukning
Vi oplever fra tid til anden, at vi bliver hasteindkaldt til brandslukningsopgaver, når folk søsætter nye websites og de går fra mange besøgende om dagen og til nærmest ingen.
Hvad kan det så skyldes?
Kunder der får udført webopgaver i forbindelse med nyetableringer / redesign af deres websites, er tit i deres iver for at få websitet online ”og hellere i går end i dag” så opsat på at få sitet online, at de ret basale advarselslamper burde have lyst skrigende rødt.
Er sitet gennemtestet? Er url strukturen på plads? Er der sat korrekte tags? Er der opsat 301 redirect fra gamle sider til nye? Og fungerer sitet efter hensigten.
Hertil er svaret tit, Nej nej og atter nej.
Problemerne opstår tit når man i virksomhederne ikke er opmærksom på, der ud over webdesign er søgemaskiner man bør have med i sine betragtninger, når man får fremstillet nye websites, eller reetableret det gamle. Søgemaskinerne er fødekæde med brugere til virksomheden, og der kan hentes rigtigt mange kunder på organiske søgninger, med den rigtige konstruktion af sit website. Dette er der tilsyneladende mange firmaer der er fuldstændigt ligeglade med, indtil de opdager kundetilgangen stopper, hvad så? Her kommer vi så ind i billedet og kan hjælpe på disse problemer.
Det er ikke optimalt, men bedre end ingenting at sætte 301 kodninger op fra gamle filer til de nye filer efter en måned, hvis der så oveni købet er tale om et website med en url´ struktur, der er mindre hensigtsmæssige, kan det betyde der skal opsættes et Isapifilter på Microsoft servere eller anvende Rewrite Rules på Apache serveren, kombineret med kodninger i systemet, for at få det til at spille i forhold til søgemaskinerne, og så skal der så også sættes regler op for de få uheldige urlér af de nye der er blevet indekseret i søgemaskinerne.
Dette forsinker kundetilgangen til websitet, som skal have øget sit Adwords budget indtil sitet selv kan generere fornuftige organiske søgninger fra søgemaskinerne, og alt andet lige, går der en periode før sitets formkurve kommer op igen, og trafikken øges.
Derfor bør man som virksomhed sikre sig som minimum når et site sættes online, at funktionaliteten fungerer, og der er taget hånd om søgemaskineproblematikken – og ikke kun fokusere på, at vise det nye site til omverdenen.
Husk det hjælper ikke man bruger alle byens penge på et nyt flot website med det fedeste design, hvis der ikke er nogen der ser det!
Vores konklusion efter de brandslukningsopgaver der tit kommer ind som hasteopgaver er helt klar, at man skal konsultere en virksomhed der har forstand på søgemaskiner, og bruge den konsulentbistand til at få testet sitet inden premieren på Internettet, for at undgå tab af relevant organisk søgemaskinetrafik.
Læs mere om Søgemaskineoptimering