Søgemaskineoptimering overoptimering
Vi havde et godt møde med en forholdsvis stor kunde i dag omkring deres søgemaskineoptimering, og trafik der skabes på baggrund af vores løbende søgemaskineoptimering og seo på deres website.
De er glade for den organiske trafik der genereres på store som små nøgleord, og vi regnede os frem til af deres SEO udgifter til os svarede til en yderst rimelig klikpris på den genetiske søgemaskine trafik, der er skabt siden vi begyndte optimeringsprocessen for et par år siden.
De ville gerne have endnu mere SEO og lukke mere ned for Google adwords budgettet, hvor klikpriserne ligger på kr. 3 – 5 kroner pr. klik inden for deres segment og arbejdsområde.
Hertil kunne de ikke rigtigt forstå vores svar på deres ønsker, sitet er efter vores opfattelse optimeret til det det kan bære rent strukturmæssigt, og hvor risikoprofiler er indregnet til safe for sitet, og domænet, uden brug af SEO teknikker der kan give problemer i forbindelse med søgemaskinerne og deres guidelines, de skrevne og uskrevne regler.
Google analytics har registreret 246.000 organiske besøg siden januar, hvilket efter vores opfattelse svarer godt til sites størrelse og må betegnes som en meget høj rate af de klik der genereres indenfor dette segment.
De ville gerne have mere af den genetiske trafik, alt det der kunne skaffes på ord, sideord, kombinationsord, ord der passede indenfor deres segment.
Det er forståeligt når man ser hvad en organisk søgemaskineoptimering kan generere af søgemaskinetrafik, at man gerne vil have al den trafik der kan vrides ud af søgemaskinerne, som ikke koster noget.
Men man skal have tungen lige i munden når strategien skal lægges, for hvis man kører over i keyword stuffing ad libitum, fremstilling af søgemaskine sider på sideord kombineret med forskellige superlativer og lign. kan det ødelægge sidernes placeringer i søgeresultaterne, samtidig med brugerne får en dårlig oplevelse af besøget på siderne, og måske på baggrund heraf vælger en anden leverandør, hvor funktionerne etc. virker mere overskuelige og bedre formuleret.
Man skal ikke overoptimere sine sider
Vi kan spille på alle tangenter på klaveret, de hvide, de sorte samt anvende pedalerne, hvis det er det kunden ønsker, men vi vil ikke anbefale kunder der er afhængige af deres brand på søgemaskinerne til at gå over i den mørkere lejr, og anvende teknikker der går over kanten af hvad der er forsvarligt.
Derfor skal man hele tiden have for øje, hvilken strategi man vil vælge, hvis citronen presses for meget risikerer man domænet bannes på søgemaskinerne, hvis man kan acceptere dette og har en plan B ,C D, E, F mv. kan det være en god måde at skaffe trafik på, man skal bare være opmærksom på trafikken kan stoppe fra den ene dag til den anden, hvilket kræver plan B osv. kan tage over omgående for at opretholde volumen på trafikken til websitet.
Her er der typisk tale om virksomheder der arbejder indenfor spil, den frække industri og potensmidler etc. de fleste af sites der arbejder i dette segment, og ligger i top har mere eller mindre næsten altid en eller anden form for blackhat optimering der baner vejen til toppen, og derved kunderne fra de organiske søgninger på søgemaskinerne.
Deres filosofi er rimelig klar, at ryger et domæne ud sættes der bare et nyt op og så kører rouletten videre, der er her tale om en erhvervsrisiko.
Men, hvis der er tale om etablerede virksomheder, med anerkendte brands, skal man holde sig på måtten og ikke gå længere i sin søgemaskineoptimerings proces end der kan forsvares, man skulle nødigt ud i at indsende en reinclusion request til søgemaskinerne for at komme med igen i resultatlisten, sikkert på et lavere plan end tidligere, for her skal man have gennemgået sitet helt til bunds og fundet alle de ting der har tændt de røde lamper der har fået sitet ud eller degraderet det, en proces der kan være dyr i Google adwords i perioden (kortere eller længere tid) før der kommer organisk trafik igen fra søgemaskinerne.
Så når man ser på muligheder er det vigtigt, at have et realistisk forhold til besøg kontra websites størrelse samt branche, men kan ikke få alle de klik der kommer indenfor ens egen branche, men man kan generere en fornuftig rate med søgemaskineoptimering, og samtidig anvende f.eks. Google adwords som annonceringssystem sideløbende med den organiske proces, hvilket giver en optimal markedsføring i søgemaskinerne.
Så hvis man ikke har folk i virksomheden der dagligt kan debattere og holde sitet i luften via netværk og organisk optimering, kræver det brug af Google adwords i sin markedsstrategi kombineret med søgemaskineoptimering af virksomhedens website.
Når man tager en sådan debat med sine kunder ser det ud til de forstår, hvad det reelt er de sidder og sætter på spil med udtalelser om bare at bygge nogle flere indgangssider og lign. som webafdelingen i virksomheden siger man bare kan.
Problemet opstår efter vores opfattelse fordi man i de forskellige webafdelinger er begyndt at tale mere om SEO, og læser vidt og bredt om emnet i fora og lign.
Webmasterne ser hvad der er udført at forskellige ting rundt omkring, men de mangler konkret viden og know how om søgemaskineoptimering og frem for alt erfaring med hvorledes de enkelte teknikker virker på den lange bane, hvilket i sidste instans kan være katastrofalt for den enkelte virksomhed.
Læs mere om Søgemaskineoptimering – Google adwords