Projektorganisation til af styring af online markedsføringen
Projektorganisationen er en fremragende måde at få styr på sin markedsføring på Internettet, denne organisationsform er oprindeligt udviklet til indførelse af komplekse systemer i en virksomhed, og bruges meget ved implementering og udvikling af større edb installationer i virksomheder.
Princippippet i en projektorganisation
I forhold til de normale organisationsformer i virksomheden er projektorganisationen sammensat af dels basis organisationen samt eksperter med en viden der normalt ikke er i virksomhedens basis organisation, her tænkes specielt på emneområder, hvor der kræves ekspertviden for at kunne komme helt i mål med de valgte strategier.
Projektorganisationen opbygges på følgende måde.:
Der oprettes en styringsgruppe, her er det mest praktisk at anvende ledere fra basisorganisationen, da der typisk kommer økonomi med ind i billedet og derfor kræver personer der kan være med til at sætte de ydre rammer for organisationen op, medlemmerne herfra skal endvidere også have faglige kompetencer der passer ind i projektet.
Projektgruppen er typisk personer der reelt kan komme flere steder fra i organisationen, normalt tages disse personer ud til at koncentrere sig om den valgte opgave i den periode selve projektet tager. Projektgruppen bliver sammensat ud fra forskellige praktiske færdigheder, knowhow og indsigt i strategier for virksomhedens drift og profilering.
Projektgruppen har mulighed for at få ekstern hjælp og rådgivning indenfor kompetenceområder der ikke findes i basisorganisationen, her tænkes på f.eks. SEO som der ikke er ret mange virksomheder der har den fornødne viden og indsigt, her vil det være oplagt at anvende denne viden sammen med opgaver det projektmæssigt passer ind i virksomheden og dens markedsføringsstrategier.
Fordelen ved projektorganisation til online markedsføring og SEO
Virksomhedens mål fastlægges ud fra virksomhedsstrategi og de muligheder der findes ved onlinemarkedsføring og SEO.
Projektgruppen er ansvarlig for styringsgruppen, opnåede resultater, økonomi osv.
Tidsplaner for de enkelte tiltag, SEO, Google adwords, banner annoncer etc.
Alle deltagerne og de berørte afdelinger indgår i selve planlægningen og derved også vidende om de aktuelle tiltag kampagnerne forventes at give.
De enkelte medlemmer af grupperne har ansvar og derved en god motivation for projektes gennemførsel.
Alle gruppemedlemmernes erfaring kan udnyttes, viden om virksomheden, produkterne, afsætningskanaler mv.
Ulemper ved projektorganisationen.
Projektorganisationen kører som en enhed og det er derved svært udefra at komme med ændringer i forhold til afstukne mål og delmål.
Det kan være svært at ændre på grundprojektet i projektfasen.
Metoden giver efter vores mening rigtigt gode muligheder for at få organisationen med i markedsføringen og planlægningen af strategierne for online kampagner mv.
Vi anvender den hos flere kunder, hvor vi står for praktisk rådgivning og opfølgning løbende i deres online markedsføring.
En virksomhed der ikke har økonomi til at have en fuldtids SEO ekspert tilknyttet, er denne model fremragende til at få optimalt udbytte af egne medarbejdere i organisationen, samt anvende den tilførte know how fra eksterne rådgivere med ekspertviden indenfor Online marketing til at opnå de ønskede markedsføringsmål, og annoncering på Internettet.