Menu Luk

Prismarkedsføring som salgsparameter

Mange virksomheder anvender prismarkedsføring dagligt i deres markedsføring på markedet, her anvendes i flæng før og nu priser, der sammenlignes med sine konkurrenter, og her har (konkurrenterne) pudsigt nok altid højere priser, ringere service og dårligere varer end ens egen virksomhed.

Er det nu fair konkurrence? Eller skyder man sig selv i foden med den form for markedsføring? Vi har her på bloggen tidligere beskrevet ufine før og nu priser, der dækkede over opskruede priser på før prisen, hvor der reelt ikke var tale om nedsættelse af den aktuelle pris, snarere tværtimod, flere priser var faktisk højere end de tilsvarende varer kunne erhverves for sidste år.

Forbrugerombudsmanden (forbrugernes vagthund) har for nylig præciseret disse regler om prismarkedsføring og brug af kunstige før og nu priser.

Hvis der skal anvendes prismarkedsføring skal det helt klart fremgå af annoncen hvem den erhvervsdrivende sammenligner sin pris med, det er ikke nok bare at skrive en pris og opgive en billigere pris for produktet.

Derudover skal der kunne dokumenteres et repræsentativt udsnit af ligestillede og sammenlignende forretninger, der fører de samme produkter til den pris der sammenlignes med fra den erhvervsdrivende, i sin prismarkedsføring. Hvis der sammenlignes med navngivne virksomheder skal dokumentationen kun vedgå disse forretninger.

Forudsætningen for sammenligning af priser i sin prismarkedsføring kræver, at priserne er indhentet samtidig med kampagnen sættes i gang. Det er ikke nok at henvise til en generel vejledende markedspris på produktet.

Hvis en virksomhed fortæller sine kunder de er 25 % billigere end konkurrerende virksomheder, skal de kunne dokumentere denne påstand, der stilles krav om at der kan dokumenteres et repræsentativt udsnit af sammenlignelige forretninger, og tilsvarende varer der kan sammenlignes med tilbudsvarerne. Hvis der kun er tale om et antal forretninger eller kæder etc. skal der præciseres hvem der eksakt sammenlignes med i prismarkedsføringen, og betegnelsen 25 % må ikke anvendes som en generel term.

Varer der sammenlignes skal være af samme art, vilkårene for handlen skal være med i beregningsgrundlaget.

Prisgarantier forpligter den erhvervsdrivende, forbrugerombudsmanden præciserer at den ikke må være illusorisk.

Det er vigtig i e handelen at være opmærksom på disse regler, specielt i et marked hvor det er hurtigt og let at skifte priser og tilbud ud på hjemmesiden.

Læs meget mere om prismarkedsføring på forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Posted in Markedsføring