E handel fortrydelsesret
Når talen falder på e handel og etablering af webshop mv. skal shop ejeren være opmærksom på der er lovmæssig fortrydelsesret i forbindelse med salg af varer fra et online medie.
Forbrugeren har en retsmæssig fortrydelsesret på 14 dage, i denne periode kan forbrugeren tilbagelevere varen til den erhvervsdrivende, og få returneret sine omkostninger på varens pris og forsendelse. Returomkostningerne til den erhvervsdrivende betales af forbrugeren.
Man skal være opmærksom på som forbruger at der er tilfælde hvor 14 dages retur reglen ikke gælder.
Hvis der er tale om varer der går under betegnelsen Speci, varer specielt fremstillet til dig, her kan afvigelser i forhold til generelbestemmelsen fraviges, hvis der er tale om standardvarer der bare er sammensat, er der ikke tale om Speci varer, og de falder så ind under 14 dages reglen for returret i e handel.
Telefonabonnementer indeholder også en kortere returret, hvis du tager abonnementet i brug før den 14 dages returret udløber har du dermed en kortere returret på produktet.
Der er ingen fortrydelsesret ved køb af levnedsmidler og produkter til husholdning, det samme gælder ved bestilling af hotelværelse, transport og forplejning.
Der er som udgangspunkt heller ikke returret på brugsret til fast ejendom og lign.
Hvis du i e handels køb vil returnere en varer til en erhvervsdrivende skal varen være tilbagesendt til virksomheden inden fristens udløb.
Husk kvittering fra Posthus eller fragtmand som forbruger.
Virksomheder der arbejder med e handel skal være opmærksom på at det er et lovkrav, at have virksomhedens CVR nummer, returbestemmelser, handelsbestemmelser samt ejerens navn af virksomheden tilgængelig på webshoppen, det er ikke nok af henvise til en postboks, formmail etc.