Relationer i troværdig markedsføring
Det at skabe værdi og relationer imellem kunde og virksomhed giver på den lange bane glade og tilfredse kunder, vi oplever for tiden i samfundet et tillidsbrud til mange etablerede forretningskæder og forretninger, der er tale om virksomheder der skilter med udsalgsvarer til stærkt nedsatte priser, og hvor der reelt ikke er tale om udsalgsvarer eller tilbud, men om markedsføring der er misvisende.
Hvor opstår tillidsbruddet imellem forbruger og forretning? Det opstår når der annonceres med falske tilbud, her tænkes på falske før og nu priser, rigtigt mange er for tiden kommet i mediernes lys med falske priser, hvor der i stedet for at skrive før pris kr. 9.999,- NU kun kr. 8.999,- burde have stået førpris kr. 7.999,- NU kr. 8.999,- et tilbud man kunne se indenfor en møbelkæde.
Flyselskaber der ikke kan finde ud af at sælge noget så elementært som en flybillet uden at splitte den op i skat og afgift, således den fremstår som den billigste, ligeledes annonceres med rejser til en pris som man ikke efterfølgende kan bestille rejsen til, uagtet annoncerne stadig er på de pågældende websites ved efterfølgende søgninger.
Hvad svarer et sådan firma når de bliver konfronteret med disse fakta? Ja det er en fejl, vi beklager. Tilsvarende klagesang hører man fra andre ligestillede virksomheder, de står ved håndvasken og kender ikke noget til sagen, det må være en anden i virksomheden der fejlagtigt har skrevet prisen, IKKE MIG.
Man skal huske på der er tale om både små, mellemstore virksomheder og kapitalkæder der bruger disse tilbudspriser som ikke altid stemmer overens med fakta.
Men er det nu også en fejl? Går den så går den tænker mange, før i tiden ville man også meget lettere kunne have sluppet igennem med falske prissætninger og tilbud der var til opskruede priser, hvilket man nok også har gjort over det ganske land.
I dag, hvor vi lever i et informationssamfund, er det ikke så svært at finde ud af hvad tingene koster her og nu, og hurtigt kan finde ud af hvad de samme varer har kostet for 1 – 2 måneder siden. På nettet findes mange prissammenlignings site indenfor mange forskellige varegrupper, hvilket hurtigt kan få den kvikke forbruger til at se hvad produktet reelt tidligere har kostet.
Ifølge markedsføringsloven er det forbudt at vildlede forbrugerne, her tales om begreber som god markedsføringsskik, hvilket fremgår af markedsføringsloven §1 – det fremhæves at de markedsføringsmæssige handlinger skal være lovlige, hæderlige og sande, hvilket betyder du skal være ærlig i den markedsføring du anvender mod dine potentielle købere.
Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugeren, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Hvorfor nu al den morads? Når man da ved det er mere normen end undtagelsen, svaret må være, at forbrugerne efterhånden er trætte af at se UDSALGS skilte i tide og utide på alverdens varer, der er prissat med priser der ændres og tilpasses de enkelte udsalgsaviser og tilbudshæfter, og ikke altid er reelle tilbud.
Netbutikker er ikke meget bedre, for nogles vedkommende, her skiltes der også mange steder med før og nu priser, førprisen har aldrig eksisteret andre steder end i leverandørens tanker, men de står på websitet som en pris varen tidligere skulle have været udbudt til, men der er mange eksempler på, at ved f.eks. læsning af en cache-version af siden på søgemaskinerne, er prisen ikke ændret, og før prisen er ”bare” sat på for at skabe yderligere interesse for produktet.
Det er bare ikke i orden, når der loves guld og grønne skove, og man ikke har en reel hensigt med budskabet, men mere en lemfældig tilgang til markedsføring, hvor det for nogle gælder om at snyde og vildlede forbrugeren.
Det gælder uanset om der er tale om et teleselskab der udlover biografbilletter og indsætter begrænsninger på disse tilbud, uden forbrugerne oplyses om der er tale om et mindre antal billetter, flyselskaber der skilter med billet priser, man efterfølgende ikke kan købe billetten til, eller der sælges sofaer og fjernsyn til opskruede priser i et evindeligt udsalgscirkus.
Tænk på dette i din online markedsføring, du sætter spor i den digitale verden, hvis du arbejder med et ærligt koncept og du har reelle hensigter vil din online markedsføring styrke din position, hvis du vælger tilbudsmodellen vil du blive gennemskuet på et tidspunkt til skade for din forretning.
Man kan få en forhåndsgodkendelse af en markedsføringskampagne hos forbrugerombudsmanden, dette tilbud var der mange der burde overveje at anvende, specielt dem der går lige til eller over stregen.
Læs mere om forhåndsgodkendte markedsføringskampagner hos forbrugerombudsmanden.