Linkbuilding bør udføres med stor omhu

Linkbuilding bør udføres med stor omhu

Mange website ejere opfordres fra flere udbydere af SEO løsninger til at købe linkpakker, for derigennem at kunne performe bedre på de store søgemaskiner, opnå resultater der stiger helt ind i himlen, formedelst nogle få hundrede kroner og op.

Der er typisk tale om maskinelt tilmelding af linkpakker på 250, 500, 1000, 2000 og op til flere tusinde steder, og i mere eller mindre kendte og totalt ukendte webdirectories.

Indiske og Russiske såkaldte linkbuilding specialister kan formedelst usel mammon sikre kvalificerede tilmeldinger til alverdens skod sider og totalt ligegyldige webdirectories.

Mange større website ejere har ansat Indiske linkbuildere til at opbygge link til deres website, disse personer som udfører opgaven, forstår nok ikke så meget dansk, men bruger brudstykker fra en eksisterende webside til af skabe kunstige links med, og anvender dem forskellige steder hvor der er mulighed for at hente lidt linkjuice.

Alene ordet linkbuilding specialist skriger til himlen, hvorfor gør det så det?

Fordi ordet er negativt ladet, der sælges link i metermål, dem der vil betale kan få, dem der ikke kan må klare sig selv, hvilket ikke var den filosofi der ligger bag den demokratiske måde linkpopularitet blev udtænkt på dengang systemet blev lanceret.

Filosofien i den rene og klare version “link popularitets tankegang” var, at man ved at have personer der ville linke til et site, kunne bruge disse link som pegepinde og stemmeredskaber til at finde ud af hvor mange der syntes godt om siden eller webstedet.

Grundtanken er i udgangspunktet rigtig god, den ville give sider der var og de sider der blev populære en fortrinsret i søgeresultaterne på søgemaskinerne, men spammer kulturen fik hurtigt skabt nye smarte metoder ved at opbygge linkfarme, der er her tale om forskellige websteder der indeholdt mange link, her udvekslede man link imellem sig, dette gjorde, at der hurtigt kunne skabes mange hundrede tusinde link til websteder fra alverdens mystiske linksteder, ja og spammer kulturen fortsætter endnu i dag i stort omfang.

Derved var succesen hjemme for dem som solgte link og det websted der købte link, men brugerne fik ikke et rigtigt resultat, byggende på kvalificerede link popularitet, men en forfalsket billede af verden og populariteten på websitet.

Jamen sælger i ikke selv link i linkkataloger til jeres kunder hos Online Marketing?

Nej! vi sælger ikke link, det gjorde vi i 2001 – 2004, men i dag er det absolut ikke tilrådeligt at skabe kunstig linkpopularitet, baseret på diverse kataloger der udnævner sig selv som værende SEO venlige og kvalitative kataloger. Google indførte allerede tilbage i 2006 et ankertekst filter der kunne identificere ensartede tilmeldinger på tværs af kataloger og strukturer på nettet.

Problemet med disse såkaldte kvalitetskataloger, hvor der i guidelines står de er styret af webredaktører, og hvor de med stor omhu udvælger og kasserer sider der ikke passer ind i et kvalitetskatalog, men er det nu den hele sandhed?

Katalogsoftware fra forskellige udbydere en salgsvare eller en gratis version?

Mange katalogejere har ikke engang råd til at spendere fra USD 49 – USD 199 for at købe en officiel licens til den software der er det bærende element i det såkaldte kvalitets katalog, der anvendes gratis udgaver af softwaren, imod der linkes tilbage i bundteksten til leverandøren af det valgte katalogsystem, der står mange steder f.eks. IndexScript, Free PHP Directory Script, coRank og mange flere forskellige leverandører af katalog software.

Hvis man gerne vil fremstå som kvalitativ og innovativ i forhold til kvaliteten af links etc. virker det lidt forkert når der ikke engang er råd til at købe en officiel licens til det bærende element i virksomhedens katalog.

Findes der kvalitets kataloger i Danmark?

Ja, det gør! Der er seriøse udbydere der arbejder målrettet med deres webkataloger, de forsøger at give brugerne gode informationer og samtidig holde en fornuftig standard.

Men kataloger der anvender den samme template, og ligger på det ene domænenavn efter det andet, og hvor eneste forskel er navnet på domænet, og lidt forskellige beskrivelser og i nogle tilfælde et lidt andet farve valg, disse er ikke fremstillet til normale brugere, men udelukkende som rene spam centraler, der skal give kunstig linkjuice til de sider der ligger der, og samtidig være en lille indtægtskilde for domæne ejeren, dette i form af annonceindtægter fra adsence etc. hvis der tilfældigvis skulle komme nogle forbi siden.

Hvad er korrekt linkbuilding?

Organisk linkbuilding er den rigtige metode til at få opbygget kvalitets links til sine websider, men det tager tid, rigtig lang tid, det man så kan gøre er at arbejde med en linkopbygnings strategi byggende på at skaffe kvalitative link, der er tale om link der passer ind i den kontekst der allerede er på websitet, her kunne det være godt at få link fra brancheforeninger, sammenslutninger inden for ens fagområde, andre websteder der arbejder med lignende produkter, personer eller virksomheder der finder ens website attraktivt, leverandører der henviser til en forhandler, alt sammen med de korrekte link mv.

Der er rigtigt mange måder at finde links som har en korrekt funktion i forhold til virksomhed og produkt, dette er naturlige link, der skal i princippet meget få kvalitets links til for at give samme linkjuice værdier som hundredvis af skodlinks fra linkkataloger med ingen eller meget lidt linkværdi.

Så vi hjælper vores kunder med at sammensætte linkbuilding strategier, men det er til sider der opfattes af os som værende links af en høj kvalitet, der er tale om links som også søgemaskinerne opfatter som troværdige links. Herved rammer man grundtanken i linkpopularitetsfilosofien og samtidig skaber man link der giver websitet et boost i form af kvalitativ linkjuice, som er langtidsholdbart og giver brugerne en brugeroplevelse.

3 kommentarer til Linkbuilding

Tilmelding nyheder