Betalte links
Debatten florerer på nettet efter Google har indledt en klapjagt på betalte link som kan give et boost af virksomheders websites, når der er tilstrækkeligt med links til virksomhedens site.
Spørgsmålet er om det i praksis er muligt at styre dette i praksis.
Hvad er betalte links?
- Optagelse i directories der kræver tilmeldingsafgift
- Link på sider der tilbyder links mod betaling
- Virksomheder der tilbyder links imod modydelser af forskellig karakter
Disse begreber dækker i nogen grad over begrebet betalte links, men der må være en hårfin balance imellem at straffe virksomheders websites i søgemaskinerne på baggrund af såkaldte betalte links, baggrunden skal ses i at mange directories, crawler nettet og fylder sine directories op med spændende links fra virksomheder af forskellig art uden at spørge virksomhederne om de vil være med i det pågældende katalog.
Disse virksomheder ved ikke engang at de er optaget i mange directories, men er havnet her på baggrund af firmaets brand virksomhedsnavn eller fordi de har været godt placeret på et søgeord som directory webcrawleren scannede da de opbyggede grundbasen.
Det pågældende directories ved udmærket, at mange af de virksomheder de har i deres database aldrig ville betale så meget som 50 øre for et link herfra, men ved at have disse virksomheder i registret, er det nemmere at sælge optagelser til andre virksomheder som tror de store og andre virksomheder indenfor deres branche område er med i registret og derfor er nød til at købe en optagelse.
Derfor er det ikke altid til at styre, hvor man som webstedsejer ligger og hvem der linker og på hvad der linkes. Defor er det også problematisk når f.eks. Google anvender en angiverform til anmeldelse af betalte links, vel vidende, at man i realiteten ikke ved hvem der har købt links eller hvem der bare er placeret på de pågældende websider.
Problemet herved kan være, at hvis det bliver alment kendt, at Google downgrader websites der er placeret sammen med betalte links, vil en nem løsning til at få sine konkurrenter smidt ud, eller sat tilbage i søgemaskinernes resultatsider være relativ nem, ved at købe links til dem og angive dem bagefter.
Der ligger jo også det spørgsmål, directories ejere som f.eks. Yahoo, botw.org, jubii og andre ikke må tage betaling for manuelle arbejdsopgaver i forbindelse med optagelser af websites i deres kataloger. Dette kan på lige fod opfattes som betalte links, uagtet der her er tale om nogle af de webkataloger der har en høj status, men hvor går grænsen for betalte links? Og hvad er i Google øjne legitimt, nogle vil i princippet kunne gøre hvad de vil, for søgemaskinerne er afhængige af dem i resultatlisterne, hvis de skal fremstå som havende de bedste resultater og andre sites er mindre betydningsfulde.
Men faktum er at der er mange directories og mange blogs som i en verden uden linkværdi beregning ikke ville have deres gang på jorden.
Dette er en spændende tanke, at der oprettes så mange kataloger og blogs med kun et formål, at skabe relevante links til sine kunder, og her er der tale om en industri, der udelukkende har til formål, at skabe disse såkaldte værdier.