Hjemmeside husk planlægningen af ny hjemmeside.
Når mange virksomheder skal udskifte sin hjemmeside er det tit på baggrund af der er en der har ringet med et godt tilbud til en sveden pris, eller et konkret tilbud fra en CMS leverandør der kan pifte hjemmesiden op med et fedt design og nye muligheder.
Er det en løsning som er optimal for virksomheden?
Det kan det godt være, men hvis der skal fokuseres på den markedsmæssige og søgemaskine venlige del skal hjemmeside konstruktionen være optimal, og man bør man have disse parametre på plads, før man skriver under på en aftale om en ny hjemmeside med webbureauet eller CMS leverandøren.
Hvorfor er det vigtigt at søgemaskineoptimeringen og SEO er en del af planlægningen?
Vi ser en eksplosion af væksten af nye hjemmesider på Internettet, mange nye hjemmesider går online hver evigt eneste dag over hele kloden, med et formål, at få brugere og kunder i butikken. ( hjemmesiden fremstilles jo ikke til eget brug ).
Hvad betyder det for den enkelte hjemmeside ejer? Jo det betyder der er blevet en større kamp om placeringerne på søgemaskinerne, og derved tilgangen af kunder / brugere til hjemmesiden, hvis hjemmesiden i princippet ikke er sammensat med en fornuftig webarkitektur og muligheder for styring af metatags parametre på sideniveau, samt fornuftige url strukturer, kan kampen om førstepladserne på søgemaskinerne være op ad bakke for den nye hjemmeside, eller ikke eksisterende.
Kan webbureauerne ikke søgemaskineoptimere min nye hjemmeside?
Nogle kan, de fleste er til dagligt dygtige udviklere med fokus på andre områder og regner SEO for en detalje, selv store CMS virksomheder, der skriver og siger de kan søgemaskineoptimere har ikke helt ret, når man ser hvormange CMS firmaer der reelt ikke har styr på duplicate content på flere domæner, og hvor deres kunders hjemmesider ligger på testdomæner og hoveddomæner med 200 kodninger i alle afskygninger, og fordelt på mange domæner samt subdomæner, så mangler der basale forudsætninger for at arbejde med SEO i disse virksomheder – ellers er det mangel på respekt for deres kunder, og simpelt sløseri.
Her er der ikke bare tale om en enkelt leverandør, men om rigtigt mange CMS huse, der tilsyneladende ikke rigtigt forstår dette vigtige emne.
Derfor er det noget af det vigtigste når virksomheden skal have en hjemmeside, at få hjælp af en søgemaskineoptimeringsekspert, som kan gennemgå løsningen sammen med dig, og de webfolk der dagligt arbejder med din hjemmeside, og samtidig være behjælpelig med at få udfærdiget kravspecifikationen til webbureauet, herved sikrer man sig at både hjemmeside og SEO fungerer fra den første dag hjemmesiden kommer online.
Prisen for en sådan hjælp er med i en optimeringspakke, ja det koster ikke ekstra at få en kravspecifikation og gennemgang i projektfasen, men udbyttet er væsentlig bedre end at reparere og lappe på et system, der alligevel ikke var søgemaskinevenligt fra starten som forventet og lovet af leverandøren.
Det er ikke sure opstød, men vi ser det gang på gang og skal træde til med SEO brandslukning, det er ikke optimalt, men selvfølgelig bedre end ingen respons fra sin nye hjemmeside.
Læs mere om CMS systemer og SEO – Shopsystemer og SEO – Nyt Website