Søgemaskineoptimering og søgemaskinernes guidelines

Søgemaskineoptimering og søgemaskinernes guidelines

Søgemaskinernes færdselsregler der skal overholdes, hvis man ønsker varige resultater i søgemaskinernes indeks.

Søgemaskineoptimering er et begreb der dækker over flere discipliner, dette sker på den måde man promoverer sit website, her er tale om sammensætning af god kontekst, rigtig linkstruktur og god linkbuilding. At ligge højt i søgemaskinernes søgeresultater kræver i dag søgemaskineoptimering af virksomhedens website, på mange søgeord er der tale om en veltilrettelagt søgemaskineoptimering, som tager udgangspunkt i konkurrence situationen på det enkelte søgeord og sammensætning af websitet.

Mange virksomheder og webmastere kaster sig ud i eksperimenter og metoder i forbindelse med at forsøge sig med søgemaskineoptimering, nogle gange lykkedes det at få placeret websitet lidt bedre end det var, andre gange er resultaterne dårligere, man ser i andre tilfælde at websitet udelukkes på søgemaskinerne og derved bannes, som det kaldes i fagsprog, hvilket tit skyldes der er anvendt søgemaskineoptimering med teknikker der strider imod søgemaskinernes guidelines.

De store søgemaskiner har alle en politik i forbindelse med hvilken sider de ønsker i deres søgeindeks, hvilke metoder de accepterer i forbindelse med udførsel af søgemaskineoptimering, hvilke former for teknikker de på forhånd advarer brugerne om at anvende, hvilken konsekvenser det i givet fald kan få for den enkelte website ejer og vedkommendes website, hvis man tilsidesætter disse guidelines i forbindelse med søgemaskineoptimering.

Søgemaskinerne er ikke en domstol, så der er ikke tale om lovgivning, hvilket indebærer at der ikke tale om ulovlige søgemaskineoptimering, et begreb som florer i mange kredse, men udelukkende overtrædelser af en søgemaskines guidelines, hvis et website udelukkes i forbindelse med f.eks. blackhat SEO søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering kræver planlægning.

Når virksomhedens website skal søgemaskineoptimeres skal der planlægges ud fra flere faktorer, først skal der udarbejdes en søgeordsanalyse, det er her vigtigt at danne sig et grundlag over hvor stor trafikmængde de enkelte søgeord kan generere, dernæst skal websites tekstgrundlag afstemmes med de søgetermer og brancherelaterede emner, der skal til for at få websitet til at fremstå som en værdig kandidat på en given søgning på søgemaskinen.

I forbindelse med tilrettelæggelsen af opgaven, bør enhver seriøs leverandør af søgemaskineoptimering, eller virksomhedens webmaster sikre sig at overholde de guidelines søgemaskinerne udstikker til sine brugere.

Læs mere om Googles guidelines og Bings guidelines

3 kommentarer til Søgemaskineoptimering og søgemaskinernes guidelines

Tilmelding nyheder