Søgemaskineoptimering og søgemaskinernes guidelines

Søgemaskineoptimering og søgemaskinernes guidelines

Søgemaskinernes færdselsregler der skal overholdes, hvis man ønsker varige resultater i søgemaskinernes indeks.

Søgemaskineoptimering er et begreb der dækker over flere discipliner, dette sker på den måde man promoverer sit website, her er tale om sammensætning af god kontekst, rigtig linkstruktur og god linkbuilding. At ligge højt i søgemaskinernes søgeresultater kræver i dag søgemaskineoptimering af virksomhedens website, på mange søgeord er der tale om en veltilrettelagt søgemaskineoptimering, som tager udgangspunkt i konkurrence situationen på det enkelte søgeord og sammensætning af websitet.

Mange virksomheder og webmastere kaster sig ud i eksperimenter og metoder i forbindelse med at forsøge sig med søgemaskineoptimering, nogle gange lykkedes det at få placeret websitet lidt bedre end det var, andre gange er resultaterne dårligere, man ser i andre tilfælde at websitet udelukkes på søgemaskinerne og derved bannes, som det kaldes i fagsprog, hvilket tit skyldes der er anvendt søgemaskineoptimering med teknikker der strider imod søgemaskinernes guidelines.

De store søgemaskiner har alle en politik i forbindelse med hvilken sider de ønsker i deres søgeindeks, hvilke metoder de accepterer i forbindelse med udførsel af søgemaskineoptimering, hvilke former for teknikker de på forhånd advarer brugerne om at anvende, hvilken konsekvenser det i givet fald kan få for den enkelte website ejer og vedkommendes website, hvis man tilsidesætter disse guidelines i forbindelse med søgemaskineoptimering.

Søgemaskinerne er ikke en domstol, så der er ikke tale om lovgivning, hvilket indebærer at der ikke tale om ulovlige søgemaskineoptimering, et begreb som florer i mange kredse, men udelukkende overtrædelser af en søgemaskines guidelines, hvis et website udelukkes i forbindelse med f.eks. blackhat SEO søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering kræver planlægning.

Når virksomhedens website skal søgemaskineoptimeres skal der planlægges ud fra flere faktorer, først skal der udarbejdes en søgeordsanalyse, det er her vigtigt at danne sig et grundlag over hvor stor trafikmængde de enkelte søgeord kan generere, dernæst skal websites tekstgrundlag afstemmes med de søgetermer og brancherelaterede emner, der skal til for at få websitet til at fremstå som en værdig kandidat på en given søgning på søgemaskinen.

I forbindelse med tilrettelæggelsen af opgaven, bør enhver seriøs leverandør af søgemaskineoptimering, eller virksomhedens webmaster sikre sig at overholde de guidelines søgemaskinerne udstikker til sine brugere.

Læs mere om Googles guidelines og Bings guidelines

3 kommentarer til Søgemaskineoptimering og søgemaskinernes guidelines

  • Hej admin

    Det her “skal” er jo først og fremmest en streg i sandet fra søgemaskinernes side mht. hvad de accepterer – på papiret!.

    Dels er overholdes af guidelines ingen garanti for indeksering i f.eks. Google.

    Dels skal strategien bag diverse SEO-tiltag afvejes ift. risikoen for at blive deranket og i værste fald smidt ud.

    Som du skriver er søgemaskinerne ingen domstol. Problemerne opstår først, når/hvis man kører hårdt på – og bliver opdaget. I visse brancher er blackhat SEO mere reglen end untagelsen og der foregår en konsekvent katten efter musen leg.

    Og nogen gange er musene både hurtigere og klogere end katten, omend man nok ikke skal prale med det…. Derfor går de mørke SEO’ere da også stille med dørene 😉

    Henrik

  • Hej Henrik

    Det er bare vigtigt at kunder og folk generelt er klar over der er en risiko ved at overskride søgemaskinernes guidelines, at bruge et hoveddomæne til at udføre blackhat på er tåbeligt.

    Men det er rigtigt at i mange brancher er det at komme i front kun mulig ved at være spids i optimeringsformen, hvilket indebærer en øget risiko, derfor er disse kunder opmærksomme på de faktorer der kan spille ind, og dækker sig ind med en strategi der tager fuld højde for tab af et domænenavn i forbindelse med overoptimering.

    Problemerne opstår desværre tit for ”uskyldige” website-ejere der får udført søgemaskineoptimering af et tilfældigt firma, jeg har desværre tit set indsatte linkfarme og primitive cloaking teknikker på sites vi efterfølgende skal rydde op på. Disse metoder kender kunden ikke noget til, de ved heller ikke de deltager i en linkfarm med deres hovedwebsite.

    Denne form for søgemaskineoptimering kalder jeg dårlig rådgivning og utilgivelig programmering, jeg har ikke noget imod at folk udfører blackhat eller linkfarming, hvis de bare selv er orienteret om risiko og ved hvad konsekvensen i yderste instans kan betyde.

    René Madsen

  • Hej René

    Enig i det store hele…. Manglende professionalisme indenfor visse SEO-kredse er et problem – ja, både ift. rådgivning og såmænd også effekten 😉

    Desværre er “produktet” komplekst, så det giver selvfølgelig masser af plads til “unoder”. Omvendt må virksomhederne også gribe i egen barn og udvise sund skepsis, stille nogle få checkspørgsmål (som kan findes mange steder på Nettet udover hos Google) og få oplyst hvad aktiviteten går ud på.

    Man sætter jo heller ikke et tunsæt i bilen, uden at vide at der er pillet under motorhjælmen 🙂

    Mvh. Henrik

Tilmelding nyheder