Søgemaskinerne en magtfaktor i markedsføringen

Søgemaskinerne en magtfaktor i markedsføringen

Søgemaskinerne er blevet en større og større magtfaktor i forbindelse med virksomheders markedsføring, hvis man ikke er repræsenteret i en eller anden form på søgemaskinerne med sin hjemmeside er muligheden for tilgang af nye kunder væsentligt ringere end sine konkurrenter på markedet.

Tidligere var det altafgørende som virksomhed at være placeret i landsdækkende og lokale telefonbøger, ligesom det var normalt at have annoncer placeret mere eller mindre fast i den lokale avis, (dette kan for nogle virksomheder stadig være en god ide, lidt afhængigt af varesortiment), men grundlæggende er annoncemarkedet og fokus på den måde forbrugeren opfatter reklamer ændret igennem de sidste år.

Reklamebudgetterne stiger på Internetannonceringerne i de fleste virksomheder. Virksomheder der tidligere ikke brugte penge på Internetannoncering, er kommet med på vognen og boltrer sig nu også i dette medie.

Internetannoncer set i forhold til TV reklamer etc. I 2009 skete en vending, nu bruger virksomheder flere annoncekroner på annoncering på Internettet end i TV reklamer.

Det betyder de traditionelle reklamebureauer som altid har hjulpet deres kunder med marketing er nød til at sadle om på strategifronten, Kan de nu det alle sammen? Ud fra hjemmesider der tilbyder onlineannoncering og SEO skulle man ikke tro der var problemer med dette, men sådan ser verden desværre ikke ud, mange af reklamevirksomhederne har bare ”lært” nogle nye ord fordi deres normale forretningsområder skrider i takt med annonceringerne flyttes fra andre medier til nettet.

Hvis man skal arbejde med online medier og foretage annonceringer på søgemaskinerne og SEO af virksomheders hjemmesider kræves helt andre kompetencer end at arbejde med traditionel reklame i et reklamebureau. Sådanne kompetencer får man ikke fordi man skriver det på sin hjemmeside og uden at have ret meget viden om emnet, hvilket i sidste ende kan betyde kunden kommer til at betale for reklamevirksomheden famler sig frem i optimering og annoncering på nettet.

Vi har set mange eksempler på, at udført SEO direkte skadede de virksomheder, der lige var optimeret.

Derfor er det vigtigt når man vælger leverandør, at se resultater på udført arbejde på kørende websites, med de placeringer som demonstreres ved etablering af et kundeforhold.

Læs mere om Effektiv markedsføring i søgemaskinerSEO virksomhedInternet marketing

Tilmelding nyheder