Vind nye kunder og vind tabte kunder tilbage
At tilføre flere kunder til sin e handel og webshop, kræver mange gange ikke de helt store markedsmæssige tiltag, at få nye kunder i sin e handel kan være en proces der tager udgangspunkt i en langsigtet markedsføringsstrategi, og som inddrager hele organisationen frem for markedsføringsafdelingen alene.
Et vigtigt element er kundeservice, god kundeservice er grundstenen til nye kunder, og kunder der føler sig godt behandlet kommer tilbage igen, de deler deres glæder og oplevelser med deres venner, hvis man forstår at opbygge troværdige netværk af stamkunder, og bruger deres loyalitet til at give god feedback af oplevelser i forbindelse med virksomheden i deres omgangskreds, på arbejdspladsen og i det hele taget i deres netværk, vil kunde tilstrømningen vokse over tid.
Se det f.eks. med multi level marketing, mange griner lidt af det, men der er faktisk rigtigt mange personer der på verdensplan tjener rigtigt mange penge i dette koncept. Det er oplevelsen, sammenhold og salgsglæde, kombineret med de enkelte deltageres netværk, hvor de nye kunder hentes.
Dette koncept kan godt overføres til e handel, ved af fokusere på, at en kunde gerne må handle mere end en gang i virksomheden, giver dette virksomheden en fast kundekreds, ligesom i andre former for forretninger og virksomheder etc. almindelige fysiske butikker, her har de fleste en kundekreds bestående af stamkunder, og hvor der løbende kommer nye kunder til.
Eksempelvis: Dagligvarer, her er forbrugere rimelig loyale over for forretninger, Super Best som i efteråret 2009 blev taget i årets største kødfusk affære, her har de enkelte butikker stadig størstedelen af sine stamkunder tilbage, der var enkelte der begyndte at handle andre steder, men i dag hvor stormen har lagt sig, er størsteparten tilbage igen.
Den lokale Elektriker, VVS mand, Bilværkstedet, Glarmesteren, Bageren, Rengøringsfirmaet, Vinduespudseren mv. Alle disse former for virksomheder over hele landet har stamkunder, hvor kunderne er yderst loyale overfor deres leverandør. Du kender det sikkert selv, du har dine steder at handle, hvad er det specifikt der får dig til at vælge disse steder?
Men hvad så med e handelen? Ved dels en sober og funktionel markedsføring online, kombineret med en kundepleje og vedligeholdelse af kundekontakten langt efter salget har fundet sted, dette giver kunderelationer, virksomhed og kunde imellem, hvis der er solgt en vare til en kunde kan den e handlende f.eks. efter en periode forespørge kunden, om denne er tilfreds med produktet, dette kan kombineres med et spørgeskema om handelsprocessen i virksomheden generelt.
Undgå lange og kringlede spørgeskemaer, dette kan til tider virke irriterende, men korte spørgsmål, hvor virksomhedens navn dukker op i det ubevidste hos kunden, og giver anledning til at give sit input på spørgsmålene.
De svar der kommer ind i forbindelse med spørgeskemaerne kan så give anledning til at justere på budskaber etc. i den fremtidige markedsføring i sin webshop. Det er det spørgeskemaerne skal bruges til! De skal anvendes konstruktivt til at forbedre det der virker uhensigtsmæssigt, og forstærke det der er godt allerede.
Der kan være mange grunde til en kunde forsvinder, i e handel er det typisk fordi den enkelte kunde ikke kan huske hvor der blev handlet sidst, navnet på den e handlende er glemt næste gang der skal købes ind, og det produkt kunden ønsker bliver nu fundet f.eks. via Google, i den fysiske verden ser kunden dagligt skiltet på supermarkedet når der handles ind, her kan kunden huske navnet, da det er indprentet i kundens hukommelse, men en e handels shop huskes ikke efter 3 måneder, hvis der ikke har været noget specielt, eller noget som kunden kan referere til.
Gamle kunder der vindes tilbage, giver typisk en bedre omsætning i forhold til nye kunder, det skyldes det faktum, at de kender virksomheden, og hvis man kan få dem til at komme tilbage med initiativer der får skabt en kontakt til kunden, hvor man prøver at finde ud af årsagen til kundeflugten, får vi dels en viden om kundens motiver og mulighed for at ændre på de forhold der fik kunden til at forsvinde.
Markedsføring i dag er mere en SEO og Google adwords, der skal ændres virksomhedskultur, hvilket vil skabe bedre relationer i mellem kunderne og virksomheden.
Læs mere om Introduktion til online markedsføring på Internettet