Typo3 CMS System
Vi stiftede første gang bekendtskab med Typo3 i 2001, hvor vi fik vores første kunde på typo3 platformen, vi havde fået en opgave fra et større dansk virksomhed som solgte sine varer World Wide og som ønskede sit website søgemaskineoptimeret. Kasper Skårhøj havde udviklet og opsat selve websitet til virksomheden, som lå på hans egenudviklede platform typo3, som han er grundlægger af.
Kundens system var programmeret med frames, hvilket allerede dengang blev regnet for mindre godt til optimering i programmeringskredse. Vi har nu aldrig haft problemer med sites i frames rent indekseringsmæssigt, har skrevet nogle forskellige Javascript til at parre de enkelte sider og rammer, når sider hentes uden for et rammesæt, diskussionerne dengang gik meget på, at tilbageknappen altid skulle kunne få sitet til at gå tilbage til foregående side, hvor brugeren var kommet fra. Store spørgsmål på den tid, hvor nogle løsninger låste brugeren på den side de var kommet ind på så de skulle lukke browseren.
Typo3 osede af kvalitet allerede dengang, og samtidig var systemet gratis. Typo3 systemet er udført af en der brænder for sit håndværk, og samtidig er en superdygtig systemudvikler, der ved hvordan programmering skal foregå. Kasper udviklede den første version af typo3 i 1998.
Vi havde en del samtaler med Kasper undervejs i forløbet med opsætninger i forbindelse med søgemaskineoptimering, det lykkedes hurtigt at få sitet indekseret og kørt i stilling på søgemaskinerne.
Søgeordene som kunden havde valgt (der var ikke ret meget med søgeordsanalyser dengang, kunden vidste, hvad ord de ville være placeret med)
Placeringerne på søgemaskinerne kom hurtigt op på de søgetjenester som kunden havde valg som sine favoritsøgemaskiner.: AltaVista.com, AltaVista.dk, spray.se, spray.no og lycos.no – her ville de absolut være placeret, derudover var de også repræsenteret på datidens andre søgetjenester.
Udover det danske skulle sitet sættes op, og søgemaskineoptimeres på følgende sprog Engelsk, Tysk, Fransk, Spansk og Italiensk og der blev tilmeld til søgetjenester over det meste af verden på disse sprog.
Indekseringen gik så godt, at der i 2003 kom en email til vores kunde fra en større virksomhed i USA, hvor man klagede over synligheden af websitet på søgemaskinerne, de mente der var noget i systemet der snød søgemaskinerne, og ville klage til de forskellige søgetjenester, da det ikke kunne være rigtigt vores kunde poppede op så mange søgetermer. Jeg husker Kasper ringede og spurgte om der var noget, der ikke var som det skulle være, det var der ikke, det overholdt alle søgemaskinernes daværende guidelines, hvilket Kasper på kundens vegne skrev til den hidsige mand, efter vores gennemgang af løsningen.
Efterfølgende hørte vi ikke mere til sagen og kunden modtog dagligt rigtigt besøgende fra hele Verden på sit website.
I bagklogskabens lysende klare lys, burde man have solgt virksomheden i USA en søgemaskineoptimering.
Typo3 systemet har i dag har udviklet sig meget, og ligger godt placeret i konkurrence med andre fremragende Open source systemer. Systemet er velegnet fra websites med fra ganske få sider og op til store websites med mange tusinde sider, der findes en stor mængde af systemmoduler udviklet af partnere ligeledes under Open source lisencen.
Typo3 er et system som ikke giver søvnløse nætter, hvis du vælger det, og mulighederne for søgemaskineoptimering af typo3 sites er uproblematisk. Systemet er stabilt og måden det er skruet sammen på virker godt for brugeren.
Læs mere om Typo3 CMS systemet