Søgemaskineoptimering der kan give bagslag
Jeg troede ikke mine egne øjne da vi gennemgik en ny kundes website i forbindelse med søgemaskineoptimering i denne uge.
Der er tale om en mellemstor virksomhed, hvor der har været fokuseret på branding og markedsføring på internettet igennem længere tid. Virksomheden har tidligere brugt professionel hjælp fra en SEO virksomhed, som har forsøgt sig med optimering af websitet, hvilket ikke har givet de ønskede resultater.
Problemet med den optimering virksomhed X har anvendt har jeg ikke set hos kunder i en lang årerække, det kan der være flere grunde til, men her er et dugfrisk eksempel på dårligt håndværk, der i stedet for succes på søgemaskinerne kunne ende i en banning (udelukkelse af søgemaskinernes indeks) med de problemer, det ville give virksomheden.
Poor man Cloaking
Teknikken der efterhånden må gå på krykker i fortiden er cloaking med javascript, en teknik, der flittigt blev anvendt for 6-7 år siden i stor stil, men med store konsekvenser for nogle virksomheder, der fik Googles hammer at føle, da de blev pillet ud af søgemaskinens indeks, bla. BMW og SAS Radisson.
At der udføres cloaking i dagens søgemaskineoptimering er ikke problematisk, der er nogle, der udfører det så det ikke går ud det website kunden har. Der hvor problemet opstår, er at der er tale om en større virksomheds hoveddomæne, som er fyldt om med en “100 ords-løsning” placeret i en mappe hvor alle filer redirectes til hovedsiden, når linket bliver aktiveret via et link på en søgemaskine. Siderne indeholder kun keyword stuffing og få billeder uploaded i ASCII kode, hvilket giver billederne et underligt udseende, men der er jo heller ikke nogen der skal se disse billeder.
Det er vigtigt at holde kunders CORE domæner helt rene for snavs af enhver art, specielt når der er tale om virksomheder, der ikke kan tåle at blive udelukket fra søgemaskinerne i kortere eller længere tid.
SEO virksomheders moral og kodeks
Da der ikke findes brancheorganisationer indenfor søgemaskineoptimering, opstår der i branchen brodne kar. Der findes mange gode SEO virksomheder i Danmark, men der findes også nogle sorte får, som kan være med til at give en branche et dårligt ry.
Rådgivning skal være til kundens bedste og til ikke SEO virksomhedens, hvis der er søgeord eller fraser det ikke er muligt at ranke på qua tekst eller websites tekniske opsætning og link building, så fortæl kunden det ærligt.
At fortælle kunderne at de kommer til at ligge på side et på Google med alle de søgeord, som de ønsker, det er det glade vanvid. En seriøs SEO virksomhed vil gerne optimere på de valgte søgefraser, men kan ikke give en garanti på placeringer, men giver en garanti for at der arbejdes professionelt med opgaven, hvilket altid vil kunne dokumenteres ved hjælp af kundereferencer, som nye kunder kan få lov at tale med, og ja de svære søgeord bliver også placeret.
Så hvis du skal have optimeret dit website og ikke kender de forskellige metoder, så skal du se dig godt for eller alliere dig med en der ved hvad søgemaskineoptimering handler om.
Utroligt det stadig bliver brugt – har du et eks. på en side vi må se ?
Hej Riisager du må gerne se et eksempel, men jeg vil ikke hænge en såkaldt kollega ud, du kan ringe eller smide en mail.
Den metode de anvender, er en kopi af det system, som blev brugt i forbindelse med banningen af SAS Radisson og BMW for en del år siden fra en anden virksomhed, som udelukkende brugte denne optimeringsteknik.
Den eneste forskel i denne variant ligger i at de nu styrer deres javascript i en særskilt mappe med js filer i forhold til den gamle poor man cloking teknik.
Hvis javascript frakobles så kan man se skodsiderne, ret uprofessionelt må man sige.
René Madsen