Sociologiske betragtninger i markedsføringen

Sociologiske betragtninger i markedsføringen

Når man generelt skal se markedsføring i de forskellige stadier og perspektiver kan man konkludere at der ud fra de forskellige markedsføringsmetoder, er forskel på de budskaber der skal arbejdes med indenfor strategiudvikling og markedsføringsplanlægning i virksomheden.

Det vi arbejder mest med i vores virksomhed i dag, er online markedsføring, en markedsføringsform der på visse punkter har store fordele i forhold til den traditionelle markedsføringsform, som f.eks. telefonbøger, lokalbøger, lokal aviser og lign. der anvendes ved en mere traditionel markedsføring.

Her er der tale om kunder på afstand, der er tale om personer vi ikke kender, vi kan ikke aflæse deres kropssprog, vi kan ikke se ansigtsudtryk, vi kan ikke høre dem tale, vi ved ikke om der er tale om unge eller ældre mennesker, det er ikke muligt at kunne aflæse deres følelser i forbindelse med vores markedsføringsmateriale, hvordan modtager de, og oplever budskabet der har fanget dem på nettet.

Der er her tale om skyggepersoner, der handler ind eller bruger den viden der præsenteres for dem på vores website, eller forsvinder igen (det er kun et klik, så er de væk igen). Vi ved så ikke hvorfor de forsvandt igen og grunden hertil.

Det betyder i praksis at vi skal have en online markedsføring samt strategi der ikke umiddelbart kan bruge de nævnte parametre, vi kan godt segmentere efter en vis form for demografi, der kan være tale om ungdomsrelaterede websites, sider om graviditet, børn, hobby og interesser af forskellig art.

Men rent faktisk ved vi ikke hvem der sidder i den anden ende og ser på websitet.

Med demografien kan der delvist tages højde for i markedsstrategien og den efterfølgende markedsføring, som kan munde ud i en annonceringsform der matcher de valgte parametre.

Følelser i købsprocessen, er umuligt at registrere, vi kan prøve at se om der er punkter hvor kunden f.eks. står af når der bestilles varer i en onlineshop, hvis det er på samme trin de forskellige kunder stopper handelsprocessen, er det ikke kundernes følelser, men snarere webshoppen der ikke er funktionel, og det kan der gøres noget ved.

Visse produkter egner sig ikke til online salg, det er typisk varer der relaterer til sanser, hvis der skal være en stemning og kunden skal bearbejdes med sanseindtryk, er nettet ikke det bedste sted at sælge disse varer.

Der findes dog undtagelser der bekræfter reglen, personer der f.eks. kender et mærke indenfor parfume, finere hårshampoo, nydelsesmidler, vin og lign. produkter, kan godt finde på at købe disse varer i en onlineshop, det skyldes de kan kæde tidligere sanseoplevelser, og kendskab til produkterne sammen med den oplevelse af at kunne købe samme varer til lavere priser på nettet, her får økonomien og trangen til at kunne spare penge, eller bekvemmeligheden i at få varen leveret direkte til døren, overvægt i vurderingen af handlemåden i købsprocessen, der er ikke tale om følelser i forhold til inspiration og lign.

B2B / Business-to-business kunderelationer, her kan der godt bestilles varer over nettet, der er typisk tale om standard varekøb, følelser, alder, sanseindtryk er sat ud af spillet, her handles der tit efter devisen, her plejer vi at handle, for det har vi altid gjort, ja og vi har oven i købet en kreditramme hos leverandøren.

Nye produkter har dog sværere ved at finde vej ind i B2B handelen, dette skyldes at for at der skal købes nye produkter og varer ud over det sortiment virksomheden plejer at købe, skal indkøberne have en vis form for prokura i den enkelte virksomhed, til at øge sortimentet og tage nye varer ind.

Derfor vil man ikke kunne dødsdømme messer, arrangementer og offline marketingkanaler der appellerer til den mere sociale og traditionsbundne markedsføring.

Den traditionelle markedsføring.

Her er der tale om budskaber der kan sammenlignes med Internettet, et billede i en avis eller ugeblad kan sættes op så det signalerer et stemningsbillede i forhold til familie, bolig, arbejdsområder og personlig branding, her er det ligeledes ikke alle sanser man kan påvirke i salgs eller præsentationsprocessen, derfor bruges der meget tid på at fokusere på lyssætning, og korrekt opsatte kulisser, der er tale om tændte stearinlys på bordet, frisk frugt i bordskålen, blomster der er helt friske, dagens avis og ugeblad lagt i de rette folder, alt dette er med til at få en salgsmæssig stemning sammensat på billedet. Der kan også arbejdes ud fra en strategi i eftermarkedet, hvilket kan skabe loyale kunderelationer.

Når det gælder TV reklamer er der tale om at flere sanser kan inddrages i processen, der er som nævnt ovenfor tale om de samme måder at få en stemning sammensat på, udover de allerede nævnte faktorer, er der også lyd og levende billeder, der kan arbejdes med indenfor sanseområdet, høresansen kan der manipuleres med, lyde der designes og som signalerer budskaber og mening for den enkelte seer.

B2B – Business-to-business markedet – Messer og salgsdemonstrationer.

Messer er ikke fortid som mange tidligere har spået, det er korrekt at mange messer er blevet mindre igennem de sidste år, dette skyldes nødvendigvis ikke manglende interesse, men måske mere det faktum, at mange indkøbskæder i dag handler ind globalt til alle kædens forretninger, den individuelle handel, hvor den mindre erhvervsdrivende går på messe og bestiller sine varer til de forskellige sæsoner, anvendes stadig med store messer i Frankfurt, Hannover, Milano, London, København, Herning, Vejle mv. af danske messer kan nævnes Formland messen i messecenter Herning, The Scandinavian Industry expo ligeledes i Herning messecenter, derudover er der messer i Bella center og andre storbyer over hele landet.

Fordelen ved messer er, at der her skabes relationer imellem mennesker, der sættes navn, hoved, stemme og kropssprog på, en øl, kaffe eller en forfriskning og en hyggelig snak med en sælger giver mulighed for at skabe rammer, der kan bane vejen for længerevarende relationer imellem de pågældende virksomheder, hvis der målrettet arbejdes med at give rum og mulighed for at arbejde med disse parametre, vil det være succesfuldt på sigt.

Hvis man kommer til en udstilling i f.eks. Frankfurt, her ser man tit repræsentanter fra en udstiller der står ved indgangen og venter på en kunde som de har en aftale med, her gælder det selvfølgelig at få kunden hen på sin stand, som det første sted kunden besøger på messen, fidusen er at kunden ikke har købt ind andre steder – vi har mulighed for at sælge ind som den første, hvilket tit kan betyde bedre ordrestørrelser, hvorimod, hvis der er tale om besøget på standen er noget af det sidste på vej ud af messen, kan indkøbsbudgettet være mere eller mindre tomt.

I markedsføring er der ikke kun en vej til målet, men en balanceret markedsføring gør, at alle segmenter kan tilgodeses, her er det vigtigt at evaluere sin forretning og handle ud fra de informationer en spørgeskema undersøgelse kan give – og virksomheden fremstår væsentligt bedre i totalbilledet, med en markedsføring der gør, at kendskabet til produktet er i højsædet.

Tilmelding nyheder