Menu Luk

Skift af webshop &  e-handels platform

Det rider nogle som en mare, at de er vokset ud af den gamle webshop, dengang webshoppen blev bestilt hos leverandøren var der ikke de ting den ikke kunne, som webmasteren udtrykte det, din webshop er fremtidssikret.

I de mange år der er gået siden de første varer blev smidt i indkøbskurven, er webshoppens utallige faciliteter, som sælgeren fortalte om ved leveringen ved af være opbrugt. Alle de ting som virkede uoverskuelige i begyndelsen er ikke længere nok til at tilfredsstille sine kunder og den måde man gerne vil vokse på med sin webshop. Man prøver at komme med forslag til hvad man godt vil have implementeret i fremtidige opdateringer at shopsystemet, men når nye udgaver ser dagens lys, er ikke alle ønskerne opfyldt. Man er derfor nødsaget til at foretage sig noget radikalt, at skifte webshop eller indstille sig på at fortsætte på et lavere niveau med forretningen.

Det er her alle problemerne begynder at melde sig på banen.

Google kender din webshop, hvis den har været online længe.

Både Google og dine kunder kender din webshop, hvis den har været på nettet i længere tid, Google henter dagligt data fra webshoppen til søgemaskinen, hvor dine kunder finder den på forskellige søgeudtryk, dette betyder omsætning i din forretning, uden udgift til de resultater som den organiske søgemaskineoptimering har givet webshoppen igennem længere tid.

Nogle personer finder dine varer attraktive og bookmarker mange af dine sider med lige netop de produkter de vil købe hos dig på et senere tidspunkt, dette er smart når man skal bruge et produkt man tidligere har brugt tid på at finde, her er det rart at have gemt adressen på leverandøren.

Problemer i forbindelse med skift af webshopløsning.

Når man skifter webshop svarer det til man tager det gamle ned og sætter noget nyt op, det betyder at Google som tidligere kendte din webshop ud og ind pludselig ikke ved hvad der er op og ned på webshoppen, ikke nok med det, den kendte også alle dine venner (de steder der linker ind til din webshop) Google kender dem alle!

De url ér på dine varekort, sider der beskriver noget, billeder og meget andet får nye navne og placeringer i den ny fine webshop, hvilket betyder at Google ikke kan kende webshoppen længere, dine indgående link fra dem som syntes om websitet, peger nu på sider der ikke findes mere, hvilket betyder tab af link energi.

De personer der har bookmarket spændende varer i din webshop kommer nu ind på en side der ikke eksisterer mere, hvilket kan betyde de forlader din nye forretning igen uden at se om du stadig fører varen.

Det rent tekniske i at skifte webshop, to-do liste.

Når beslutningen er endelig, skal den nye platform findes, her er det en god ide at afsøge markedet og få indblik i de forskellige systemer der svarer til ens forventninger, kan arbejdes på en allerede kendt platform, kan det være tilpasset Open Source systemer, eller er der tale om en større opgave i form af en selvstændig platform til håndtering af den nye webshop?

Uanset hvilken model der vælges, skal der foretages nogle valg og beslutninger inden den nye shop kan se dagens lys.

Webshop strategien fremadrettet.

Det nye system skal kunne importere data fra det gamle system (datakonvertering) alle gamle date skal kunne flyttes over i det nye system, det gælder tekster, billeder, titler og metatags, varenumre osv.

Dette skal efterfølgende testes, at alle url adresser og links er funktionelle efter samkøring af data, ligeledes skal alle tags og varekort med beskrivelser etc. være på de nye varekort og de kommende url adresser.

Vær opmærksom på at alle absolutte url ér får skiftet adresse fra testdomænet før sitet sættes i drift. ( det er set, at halvdelen og flere af siderne flagrer i vinden efter et skift, hvor nogle url ér stadig peger ind på testdomænet)

Find ud af hvem der linker til dig og hjælp dem på vej til de nye sider (301).

Undersøg hvor dine eksterne link kommer fra, opsæt en strategi der tager højde for at få rettet disse eksterne links (det kan tage tid) – i mellemtiden kan der opsættes en flyningsstrategi af de gamle url´er til de nye, dette gøres ved at udarbejde en 301 redirect strategi, hvor de gamle url ér indtastes i et script der sender de besøgende videre til den side der modsvarer den gamle webside i webshoppen. I nogle systemer kan man trække data ud og forholdsvis hurtigt udarbejde denne 301 liste, men i nogle systemer kan det ikke lade sog gøre, hvilket betyder der er en del manuelt arbejde med denne proces.

Fordelen ved at bruge 301 redirect funktionen er at søgemaskinerne kender denne kode, de bliver gjort opmærksom på at siderne har fået nye url ér, og følger disse og indekserer dem efterfølgende, noget af linkjuicen følger med, men ikke det hele, derfor er der efterfølgende et arbejde med at få rettet de link der peger ind på gamle url adresser fra nær og fjern.

En anden fordel ved 301 redirect koden er at dem der har bookmarket noge sider viderestilles til de nye sider, mange opdager ikke engang der er nye url ér på sitet, men ser kun den vare/ydelse som de har gemt.

Webshop skift af platform – skal, skal ikke?

Det er muligt at skifte shop uden der sker nævneværdigt fald i besøgsraten, men når det er sagt skal man have en strategi og en implementerings model for udarbejdelse af shop, skift fra gammel til ny shop, hele 301 redirect delen skal være på plads inden man flytter DNS over på den nye webshop. Det sidste er et yderst kritisk punkt, hvis der ført tages hånd om det efter sitet er gået i luften kan det betyde væsentligt ringere placeringer og deraf færre besøgende fra søgemaskinerne.

Så søg rådgivning i hele procesforløbet, så er succes raten væsentligt højere.

Læs mere om vore webshop pakker.:

Posted in Webshops