Menu Luk

CMS system og SEO når det ender i en katastrofe

Kunder der i deres virksomhed skifter website ud til nyt og smart design, hvor de markedsføringsansvarlige tilsyneladende ikke kender sammenhængen imellem et nyt website og den SEO der allerede er etableret på det gamle website! Er et problem for mange, og kan blive den visse død, for virksomheder der forventer et udbytte af deres website, hvis man ikke indtænker den løbende SEO i websitet og udbygningen af dette.

Vi har som rådgivere og SEO programmører mange kunder indenfor forskellige segmenter af dansk erhvervsliv, og derudover en del udenlandske kunder, der for de flestes vedkommende arbejder med CMS systemer, da der er tale om mellemstore til store virksomheder. Når man arbejder som SEO programmør og sætter kundernes website op rent SEO mæssigt, er der for de fleste websites tale om, at vi leverer SEO kompetencerne og arbejder videre på deres eget website, typisk et website der er programmeret i samarbejde med et reklamebureau og et CMS hus.

Et nyt website til virksomheden ender i en katastrofe.

Vi har lige oplevet en virksomhed, som vi løbende har arbejdet for med SEO – ryge ind i et total dyk på søgemaskinerne, med besøgstal der kun er skygger af tidligere besøgende, og må karakteriseres som et kiks af dimensioner for denne virksomhed, udelukkende på grund af de har fået en ny markedsføringsansvarlig, og fået sat et nyt site op på en helt forkert CMS løsning, uden SEO egenskaber, hvilket vi først fik at vide da deres overordnede chef, som vi har haft mange møder med igennem vores mangeårige samarbejde, hvor SEO planlægningen i overordnede mål er aftalt og opgavefordelingen fordelt i mellem os – Vi har stået som SEO programmører og leverandør af løsningsmodeller inden for seo, og virksomheden har stået for den løbende drift af websitet.

Kikset opstår i virksomheden, grundet de ikke får talt eksisterende aftaler igennem, og den chef der har det overordnede ansvar – tror vi er koblet på som de altid gør når der ændres ting på websitet. Denne interne forvirring gør at den markedsføringsansvarlige får programmeret et website hos en leverandør, der har sendt et tilbud inklusive SEO opsætning og søgemaskineoptimering.

Ud fra dette tilbud sætter de i værk og får sat et nyt site op, et site der ser ok ud, men ikke har ret meget med søgemaskinevenligt website at gøre, et endnu større problem er at virksomheden der har udført webdesignet og denne såkaldte SEO optimering, har lagt en ekstra linkside ind på deres website, en side, hvor der linkes dels til egen webside, med søgemaskineoptimering, Google adwords mv. i ankertekster og billedfiler ( ligner en gang spam i øjenhøjde)– og for fuldstændighedens skyld ligger der samtidig 10 – 12 andre websites med link til alverdens spændende ting, disse sider er vel virksomhedens andre kunder, for når vi søger på disse sider, ligger vores kunde også på de andres website på lignende websider – linkfarming.

Konsekvensen af sådan en gang rod = Få et nyt site!

Skaden er sket, der er hverken taget højde for 301 fra det gamle website, hvilket betyder en mængde døde links, og websitet og SEO fungerer ikke, den eneste løsning for et sådan website er at opsætte temasider programmeret i flad html og støtte med linkpopularitet, samt fjerne det snavs CMS leverandøren har puttet ind på websitet, men vores erfaring og anbefaling til kunden er meget klar i denne situation, sæt det gamle site op igen, eller få programmeret noget der duer, ellers er der ikke andre muligheder end køb af Google adwords, hvilket hurtigt kan blive en bekostelig affære i det lange løb.

Derfor er det så vigtigt at have overblik når man ændrer website og strategi, ellers kommer det til at koste store summer til SEO rådgivning og redningsøvelser, for bare at få lidt at tidligere tiders besøg.

Læs om CMS systemer og SEO Webshops og SEO

Posted in CMS systemer og SEO

1 Comments

Der er lukket for kommentarer.