Reputation management
I forbindelse med den verserende kødskandale, med gammelt kød, mærket med nye datoer og solgt igen, som det fineste kød fra slagtermesteren i supermarkedet, er der allerede begyndt at være mange websider, der skriver om dette emne i forbindelse med den massive omtale der er foregået om alt det fusk der er foregået i de berørte supermarkeder, og desværre for de kæder det går ud over ligger mange af disse negative sider allerede placeret på de første sider på Google, hvilket igen vil ramme alle de berørte kæders forretninger, også dem der har rent mel i posen, deres reputation (omdømme) kommer også på en prøve her.
Dette kombineret med den store negative markedsføring der samtidig foregår dagligt i TV og landsdækkende aviser, hvilket holder synergien vedlige og med 3 – 4 ugers TV og avisdækning vil omdømmet have lidt et stort knæk.
Hvis det nu var positivt omtale og reputation i stedet, ville omsætningen have tordnet i vejret i stedet for det kæmpe dyk virksomhederne nu må belave sig på – grunden til det ville have givet en væsentlig stigning i afsætningen af disse produkter / varer, ville skyldes online markedsføringen, pressedækning og TV, det at være synlig på søgemaskinerne, i pressen og hvis det var muligt i den bedste sendetid i TV.
Men nu er det med negativt fortegn, der er tale om dårlig omtale, hvilket er med til at give de berørte kæder et negativt omdømme (reputation) over for deres kunder.
Hvordan kan en sådan situation vendes set med virksomhedens øjne, hvordan genskabes tilliden til forbrugeren igen? Mennesker er af natur ret glemsomme set over en længere periode, der går sjældent ret lang tid før dagligdagen melder sig igen hos den enkelte, herefter vil forbrugeren forvente det er ok i supermarkedet igen, og derefter begynde sine dagligvareindkøb som normalt, TV´s kontant har fundet noget andet at arbejde med, nye emner som de finder er vigtige for deres seere, og aviserne finder ligeledes nye sager der har større publikum til deres historier, derved normaliseres tilstanden og alt kommer tilbage i den normale gænge.
Men Internettet glemmer aldrig – selv de gamle / tidligere kødskandaler der er kørt sager med tidlige ligger stadig og flyder rundt på Internettet, deres reputation ( omdømme ) er stadig muligt at vurdere ud fra de tidligere artikler i forskellige aviser, lokalaviser, blogs og andre debatsteder, hvor disse emner er debatteret.
De nye sager vil ligeledes være at finde i ikke bare nogle få dage, uger og så forsvinde igen, men være der i mange år fremover – for at afbøde de værste skader vil det kræve der bliver sat ind med reputation management af den berørte supermarkedskæde.
Reputations management af virksomhedens interesser.
Reputations management er omdømmepleje af virksomhedens interesser, hvilket i dette tilfælde betyder der skal være styring af informationsstrømmen og søgemaskinernes resultatsider, da man ikke bare kan viske de andre sider ud ( dem der har den dårlige omtale / negativ reputation ) er man nød til at bruge reputation management, hvor man opretter nye websteder, bruger eksisterende kanaler og begynder, at formidle informationsstrømme i sin online markedsføring der sigter i mod, at komme op på de første sider på søgemaskinerne med den gode nyhed, ved at komme op med den, vil de dårlige nyheder begynde at forsvinde nedad i resultatfelterne på søgemaskinerne, herved begrænser virksomhederne skaden på deres brand og de ridser de har fået i lakken.
Men man skal i sådan en situation forvente der er tale om en never ending story, indslag med fornyet negativ omtale, kan hvis den kombineres med de tidligere være elementer der igen bringer den dårlige nyhed op i det synlige felt på søgemaskinerne, og derved overtage den dårlige omtale igen, så hvis en virksomhed først er kommet ud i en så stor skandale som der her er tale om, skal man nok afsætte en pæn del af sit fremtidige markedsføringsbudget til reputation management.
Læs mere om Reputation management – Reputation management ( Brand management )