Menu Luk

Pilotuddannelse trafikflyver uddannelsen

Som gammel pilot fra 1980 og fløjet siden, har set luftfartsbranchen i op og nedgangstider er det med stor glæde jeg kan skrive lidt om et rigtigt godt tiltag indenfor den moderne pilot uddannelse, som rigtigt dygtige flyinstruktører står for hos Center Air pilot Academy i Roskilde.

En af mine gode venner Jens Frost, Luftkaptajn i SAS og ejer af Centerair Flight Academy, – Danmarks mest moderne flyveskole, med uddannelser til trafikflyvere inviterede mig til Roskilde for at prøve Centerairs nye flysimulator Mechtronix XJ Heavy Jet STD3 MCC som indgår i pilotuddannelsen på skolen i forbindelse med MCC, ELT, MPL uddannelsen.

DC10 flysimulatoren som den tidligere statens luftfartsskole rådede over i Kastrup var udstyret med sort hvid monitor, når man arbejdede i cockpittet på dette fly, en simulator uden de helt store visuelle indtryk, når man igennem flyvetimen arbejdede med flyet.

Der er sket meget siden på flysimulatorområdet.

Udviklingen inden for flysimulatorer er kommet rigtigt langt, dette skyldes dels anvendelsen af den sidste nye computerteknologi, anvendt så selv de mindste detaljer er med når der startes og landes i en lufthavn, som simulatoren har af de forskellige lufthavne rundt omkring i Verden.

Flysimulator til Pilotuddannelsen hos centerAir
Flysimulator til Pilotuddannelsen hos centerAir

Centerairs nye flysimulator vil give de kommende piloter et væsentligt løft i uddannelsen, da cockpit discipliner kan udøves så man fornemmer, at det i realiteten er en rigtig flyvning man er på når utilsigtede situationer opstår i øvelsesprogrammet, og start og anflyvning øves under forskellige konditioner samt nødprocedurer kan testet igennem hos aspiranterne..

Flysimulatoren har et stort display i front på cockpittet, og når øvelserne sættes op til de forskellige lufthavne er det muligt samtidig at sætte vejr og sigtbarhed op til den ønskede disciplin, således det virker meget realistisk når man arbejder med maskinen.

F.eks. placeres en række CB skyer ( Cumulus Nimbus, skyer med høj konvektion )  i indflyvningsretningen til en lufthavn, hagl, torden, sne og lignende er yderst realistisk og man fornemmer rent faktisk, at der er tale om real live når man har sky gennemgang igennem et skydække, og venter på at få visuel banekontakt, imens højden og indflyvningen til bane 22 overvåges før sætningen af flyet på banen.

Spændende at både starte og lande i Innsbruck, hvor der i udflyvningsretningen skal passeres flere bjergkamme og tages højde for disse i forskellige situationer som f.eks. et motorstop lige efter take off, som gør at der skal foretages de fornødne sikkerhedsrutiner – samtidig med flyet skal holdes i luften og komme ud igennem udflyvningsretningen, uden at ramme ind i en bjergvæg på vejen ( der er sten i skyerne ) og der arbejdes på højtryk med tjek og nødprocedure for luftfartøjet.

Rorfunktion og throttle virker suverænt, når der f.eks. sættes speed under et take-off eller landing, virker det sammen med de visuelle indtryk yderst realistisk, og monitoren med den aktive film vises så den er meget tæt på virkeligheden..

Sidevindslandinger, ikke at forglemme, det er faktisk som at sidde i real live, man føler det i hvert fald sådan, når vinden ligger med max styrke og kommer fra siden, her skal opmærksomheden ligge på at få koordinere sine rorbevægelser, og holde farten så man ikke glider fra track eller staller flyet, og det virker ret overbevisende, skal jeg sige, når man sparker højre ben i bund på sideroret fornemmes det virkeligt, at den store kasse flytter sig, og man kan holde indflyvningen på centerlinjen samtidig med at den ene vinge ligges op i vinden og landing foretages.

Start, stop og taxi på banen er også realistisk, det fornemmes klart når der startes og flyet begynder at rulle oplever man hastighedsstigningen, og når man bremser flyet op efter landing, svarer dette noget nært til det billede man har når der flyves i et rigtigt fly.

Flysimulatoren var sat op til en Boeing 737 – men kan sættes op til forskellige flytyper der findes en sixpack, der gør det muligt at sætte den op til en ATR Turboprop, her vil den indbyggede software lydmæssigt bruge de arbejdsindtryk der findes på denne flytype og fornemmelsen svarer til lyden i en Turboprop maskine.

Alt i alt må det siges, at den moderne teknik giver mulighed for at kunne arbejde med flyvning i realistiske situationer der ligger meget tæt op af virkeligheden, herved er den kommende pilotaspirant godt hjulpet med den syntetiske flyvetræning der kan arbejdes med i simulatorer, kombineret med den praktiske flyvning som jo også indgår i uddannelsen til pilot.

Det er godt at se så innovative tiltag på den moderne pilotuddannelse, og når man så ved der ikke er tale om en statsfinansieret virksomhed der er på finansloven, men en privat flyveskole der ved hårdt arbejde og dygtighed har skabt mange af de piloter der i dag arbejder i de store luftfartsselskaber, må man tage hatten af.

Et stort tillykke til Jens, Bodil, Anna og Jesper med den nye flysimulator.




Læs mere om den professionelle pilotuddannelse hos Centerair – eller køb en prøvelektion i flysimulator sat op som Boeing 737

Posted in Privat