Privatlivets fred og personlig søgning på søgemaskiner

Privatlivets fred og personlig søgning på søgemaskiner.

I forbindelse med personlig søgning (personalized search) der netop er introduceret på Google, og som der efterhånden vil indgå på de fleste store søgemaskiner – kommer unægtelig det store spørgsmål, hvor går grænsen for privatlivets fred, hvis du i din daglige rutine på din arbejdsplads bliver overvåget konstant i forbindelse med dine søgninger på søgemaskiner, for at disse søgemaskiner kan levere dig de søgeresultater, som de ønsker at beregne ud fra din personlige profil og færden på nettet.

Konceptet går ud på at jo bedre en søgemaskine kender dig, den historie og historik der foregår fra den PC´er du arbejder på, jo bedre mulighed har de for at servicere dig med det du bedst kan lide i de søgeresultater du bliver præsenteret for på søgeresultatlisten.

Der er ingen tvivl hvorfor de enkelte søgemaskiner mener at personlig søgning er den bedste måde at servicere sine kunder på. De organiske resultater brugeren får serveret, er brugeren selv via sine tidligere dispositioner og færden på nettet med til at sammensætte, men den der får den største fordel af den personlige søgning er stadig søgemaskinen – f.eks. Google vil med Google adwords kunne bestemme hvilke annoncer der skal vises til den enkelte bruger, dette også ud fra historik og tidligere klikfrekvenser – Da Google adwords er et produkt der betales for pr. handling, er Google jo interesseret i flest mulige klik på annoncer, frem for brugerne anvender de organiske resultater.

Da de organiske resultater kan være meget forskellige fra person til person, vil søgemaskinen have en klar fordel i forhold til SEO, da den altid kan servere annoncer som passer optimalt til brugeren.

Det svarer lidt til, at man køber Ekstrabladet og det indholdsmæssigt tilpasses den enkelte læser der dagligt læser avisen, samtidig indsættes annoncer dynamisk, så de forskellige personer har en fuldstændig forskellig oplevelse af den samme avis, både indholdsmæssigt og annoncemæssigt.

Et eksempel kunne være en person altid læser en bestemt sektion dagligt i avisen, her tilpasses indholdet efter brugerens tidligere færden i de sidste 180 dage, og fremviser på baggrund heraf artikler dynamisk efter indholdsøgning og tidligere adfærd – samt tilsætter annoncer der passer på brugerens tidligere færden og interesseområder.

Men hvordan ser det så ud med  nye virksomheder der ønsker at få placeringer på søgemaskinerne.

Store anerkendte virksomheder og forretninger der igennem mange år har været markedsledere indenfor sit felt, har ikke de store problemer med at brænde igennem på søgemaskinerne, deres domæne og reputation har et stort trust, og hvis navnet så er kendt i store omsætningskredse, vil mange kunne søge på disse virksomheder, derved vil de indgå i den samlede vurdering af de søgeresultater den enkelte bruger for vist ved søgning efter et produkt.

Nye virksomheder der lige er startet op, og et nyt domænenavn samt hjemmeside oprettet, får længere vej til online markedet før de brænder igennem på søgemaskinernes resultatlister i den organiske del. Der skal for nye virksomheder anvendes store ressourcer til Google adwords i opstartsfasen, hvis man skal sikre sig en gennemslagskraft på søgemaskinen i sin online markedsføring. Da den organiske søgemaskineoptimering vægtes efter personlig søgning, kombineret med organiske resultater, vil gamle kendinge (Etablerede brands) på valgte søgetermer få fortrinsret, i den søgning som en person, der tidligere har søgt efter lignende produkter serveres for fra søgemaskinen i søgeresultatlisten, på baggrund af den personlige søgning.

Prisen for personlig søgning er høj, det sker på bekostning af privatlivets fred, du vil for at kunne få serveret det søgeresultat søgemaskinerne finder bedst, dele dit adfærdsmønster med søgemaskiner, som ved hvad du leder efter og hvilke sider du besøger.

Er der her tale om ukritisk accept af disse forhold?

Det bliver spændende at følge de næste år, specielt hvor EU har udarbejdet et direktiv vedr. Cookies og privatlivets fred.

Velkommen til den nye fagre verden.

Tilmelding nyheder