Penguin update – Googles Webspam Algoritme har fået et navn
Google har nu givet den sidste nye webspam algoritme, som blev udgivet i tirsdags et officielt navn, den er døbt Penguin, denne algoritme skal ikke forveksles med den sidste Panda 3, 5 opdatering, der fandt sted forleden, dens funktion er designet til at målrette sider, der ikke er spam, men ikke har høj kvalitet.
Google ændrer jævnligt på sine algoritmer, det er den måde den fortolker og vægter de websites den indekserer og fremviser i søgeresultaterne på en given søgning.
Der er mange faktorer, som vurderes efter når rankingen af et website finder sted, f.eks. sidetitler, sideindhold, interne links og sammenhængen imellem disse, dette kombineret med eksterne links, der linker ind til websitet med relevante ankertekster og beskrivelser. På eksterne links vil kvaliteten af websitet indgå i den samlede vurdering og ranking.
Google melder nu officielt navnet ud
Flere kan måske huske dengang Google lancerede Panda opdateringen. Denne opdatering gik i starten under betegnelsen Farmer Update, indtil den officiel fik navnet Panda.
Da den sidste opdatering kom ud i tirsdag gik den under betegnelsen webspam algoritme, som nu har fået sit navn Penguin.
Penguien er fuldt udrullet nu og diskuteres flittigt i mange SEO forums, nogle har mistet placeringer, mens andre har fået bedre placeringer.
Så et godt råd til dig, hvis du er i tvivl om du er blevet ramt, er at se på trafikken på dit website fra den 24. april og frem, det er i denne periode Penguien er rullet ud i de forskellige datacentre.
Er der tale om et stort fald i trafikken, så er du sikkert ramt af Penguien, og hvis din trafik er steget, så har du fået en fordel af opdateringen.
Google påpeger at denne opdatering er en automatisk korrektion og algoritme ændring, der er ikke tale om personer, der har gennemgået sider manuelt og fravalgt disse.
Det bliver spændende at arbejde med denne algoritme i SEO arbejdet den kommende tid, hvor der skal testes forskellige websites af, således der kan optimeres til gode placeringer på Google med den nye algoritme.
Der er ingen tvivl om hvilken vej Google går med den nye opdatering, de ønsker at fravælge sider de betegner som sider uden nævneværdig værdi for brugerne, så der er ikke andet for end at være opmærksom på dette, når der skrives tekster og der udføres SEO på et website. Kvaliteten skal op på det indholdsmæssige på websitet.
Det er ikke den sidste algoritme ændring, der kommer fra Google, vær sikker på det.