Online markedsføring ram den rette målgruppe
Når du begynder at målrette din online markedsføring mod bestemte grupperinger, er det vigtigt at vide noget om demografi (forbrugeren, bla. køn aldersgruppe, boligforhold, jobtype, uddannelse, økonomi og indtjening i husstanden etc.) hvis du bruger tid til at få tilrettelagt strategier der tager temaer op i markedsføringssammenhæng vil din annoncekampagne virke stærkere og give en større succesrate, derved opnås et højere udbytte af din investering i online reklamer.
Man kan i forbindelse med målgruppe selektering købe data fra forskellige analysevirksomheder der foretager brugerundersøgelser og strukturer dem, således de er anvendelige i forhold til virksomhedens markedsføring.
Den enkelte virksomhed kan også på baggrund af egne iagttagelser, og virksomhedens produkt portefølje sammensætte målgruppen ud fra tidligere salg, samt antallet af besøgende på virksomhedens hjemmeside og køb via telefon eller direkte i forretningen etc.
En metode der er forholdsvis billig til indsamling af viden, er at spørge kunderne, disse forespørgsler kan anonymiseres, således der kun fremgår data til statistisk brug, sådanne oplysninger vil være af væsentlig værdi når der skal målgruppe selekteres efterfølgende i forbindelse med sin online markedsføring.
Man kan endvidere supplere sine undersøgelser med information fra Danmarks statistik, som leverer fortrinlige informationer om samfundsforhold og statistisk indsamlet materiale, herunder forbrugertilliden som udtrykkes i et forbrugertillidsbarometer.