Menu Luk

Nordisk fokus på sociale medier og markedsføring

Ifølge en pressemeddelelse fra forbrugerombudsmanden, er der sat fokus på markedsføring i de sociale medier.

Sociale medier oser af online markedsføring, forbrugerne har taget disse medier til sig og anvender dem mere og mere målrettet i dagligdagen. Med den øgede annoncering og markedsføring i disse medier, har de nordiske forbrugerombudsmænd valgt at se nærmere på den måde online markedsføringen foregår praksis på b.la. Facebook. Dette for at finde et fællesnordisk standpunkt i håndhævningen af markedsføringsloven.

Dette blev besluttet, da forbrugerombudsmændene fra Finland, Færøerne, Island, Sverige, Norge og Danmark var samlet til fællesnordisk møde i Oslo d. 27.-28. september. I første omgang drejer det sig om at finde ud af hvilke markedsføringsmetoder der anvendes i de forskellige medier, og med baggrund i resultaterne vurderes om de enkelte aktører lever op til de regelsæt der findes i forbindelse med online markedsføring.

I dagens Danmark er det en oplagt mulighed at anvende markedsføringskanaler som f.eks. Facebook, det er her målgrupperne for mange virksomheder findes, her kan skabes kendskab eller salg på baggrund af markedsføring og annoncering. Derfor finder forbrugerombudsmanden det påkrævet at man her sammenstemmer de nordiske landes markedsføringsregler der ligger tæt op af hinanden, fordelen er endvidere at der kan sættes ind på en fælles front ved overtrædelser af markedsføringsreglerne etc.

Henrik Øe udtaler endvidere i pressemeddelelsen, At sende elektronisk reklame via e-mail og sms kræver forudgående samtykke fra modtageren. Dette krav må også stilles til en del af den markedsføring, som bliver spredt på og via de sociale medier.

Endvidere henvises til annoncering og markedsføring målrettet mod børn og unge, her er der skærpede regler, således der ikke må målrettes markedsføring på vildledende vis og på måder som den unge ikke kan gennemskue konsekvensen af.

Spam er også et problem, her vil der også blive sat fokus på om lovgivningen overholdes i de sociale medier etc.

Læs mere på forbrugermandens hjemmeside.

Posted in Markedsføring