Microsoft og Yahoo danner nyt partnerskab indenfor søgeteknologien
Microsoft Corp og Yahoo Inc. har annonceret en samarbejdsaftale omkring de to virksomheders del i det stigende annoncemarked inden for betalte søgeordsannoncer på Internettet.
Nu finder giganterne Microsoft og Yahoo alligevel sammen.
Det startede som alle mere eller mindre er bekendt med, at Microsoft kom med et købstilbud på Yahoo samlet i starten af 2008, før finanskrisen startede, men Yahoo afviste købstilbuddet, hvilket startede en del utilfredshed iblandt Yahoos aktionærer, da prisen pr. aktie var forholdsvis høj, aktien styrtdykkede efter aftalen gik i vasken, og efterfølgende faldt den yderligere efter finanskrisen satte ind.
Formålet med at sammenkøre de to virksomheder skyldes, at Microsoft vil ind på det lukrative annoncemarked og have sin del af denne omsætning. Den anden gigantiske spiller på markedet Google Inc. Som er i front, når det gælder online annoncering, er svær at slå uden de fornødne redskaber, Yahoo har haft mange dygtige udviklere igennem tiden, og Microsoft så sit snit til at springe nogle skridt frem i køen ved at byde på Yahoo i 2008, og derved opnå en større markedsandel i et hug, det lykkedes som sagt ikke, men nu er der tilsyneladende kommet en samarbejdsaftale i hus om de to søgemaskiners fremtidige virke, og en jobfordeling imellem de to selskaber.
Formålet med aftalen er, at deres udviklere og udviklingsteams skal øge bredden og tempoet af innovationen, således de bliver konkurrencedygtige aktører indenfor søgemaskine teknologierne.
Løsningen bygger på Microsofts nyudviklede søgemaskine Bing, hvilket betyder, at Yahoo skal anvende Bing søgemaskinen på sine websites, Yahoo skal stå for den salgsmæssige del af søgeords annonceringen på søgetjenesterne, hvilket også gælder på Microsofts websites.
Aftalen som dækker søgning baseres på en 10-årig aftale, som giver Microsoft en eksklusiv licens til Yahoo’s centrale søgeteknologier samt muligheden for at integrere dem i Bing søgemaskinen oplyser selskaberne.
Kilde.: https://news.microsoft.com/2009/07/29/microsoft-yahoo-change-search-landscape/