Menu Luk

Markedssegmentering på søgemaskinerne

Hvad er markedssegmentering?

I forbindelse med markedsføring af en virksomhed, kan et marked opdeles i segmenter, der kan her være tale om områder i et eksisterende marked, og flere områder som er samlet under et.

Ved markedssegmentering kan der vælges egentlige målgrupper ud blandt de besøgende og kunder, der forventes at gøre brug af virksomhedens produkter.

Ved at maksimere sin markedsføringsindsat indenfor isolerede markedsområder, kan man ramme de personer indenfor det pågældende segment, som er den største målgruppe til det pågældende produkt.

Hvis der er tale om homogene områder / ensrettede tendenser, kan der opsættes målepinde til at få lagt en markedsføringsstrategi der passer til målgruppen.

Man kan som udgangspunkt markedssegmentere efter følgende.

  • Geografisk område.
  • Demografi.
  • Alder.
  • Køn.
  • Uddannelse.
  • Erhverv.
  • Sprog.
  • Livsstil.
  • Interesser.

Ved markedssegmentering er der tale om at ramme sin kundegruppe bedst muligt, dette kan ske ved at f.eks. der annonceres i geografiske udvalgte områder, her vil de fleste annoncer vises indenfor den radius der er angivet fra annoncørens side.

Det betyder der ikke betales for annoncer fra områder der ikke kan gøre brug af de pågældende ydelser mv.

Ved at udnytte annonceringseffekten i forhold til det aldersmæssige segment, her er det vigtigt at ramme målgrupper hvor de er på nettet, og her er der mange muligheder for at ramme websites indenfor mode, rejser, børn, graviditet, ældre information, sygdom, sygdomsbekæmpelse mv., hvis man ved hvilket segment man ønsker at få kunder / brugere fra, er det helt oplagt at anvende markedssegmentering i sin daglige markedsføring.

Markedssegmentering kan også indgå i forbindelse med optimering af websitet, der kan tages udgangspunkt i netop den målgruppe man ønsker at servicere. På websitet kan der f.eks. være gør-det-selv sektioner, oplysningssektioner, debatter og rådgivning til sin målgruppe, her kan der med fordel bruges SEO og søgemaskineoptimering til at få disse områder frem på søgemaskinerne og linket dem op i de rette omgivelser, hvilket betyder øget besøgstal på websitet.

Det at bruge markedsføringen mere målrettet giver altid større gennemslagskraft for annoncen.

Markedsføring og markedsføringsstrategierMarkedsføring analysemodellerDemografi

Posted in Markedsføring