Markedsføring og vildledende priser
Forbrugerombudsmanden præciserer på sin hjemmeside i dag det nye regelsæt der trådte i kraft d. 1 marts.
Vildledende og forkerte priser og besparelser? – Har du bevis?
De nye regler om markedsføring med før og nu priser tager kampen op mod falske før og nu priser, som forbrugeren præciseres for i forbindelse med markedsføring fra mange butiksdrivende i deres annoncemateriale mv.
Forbrugerombudsmanden lægger op til at virksomheder anmeldes for prisfusk, dette kan gøres via email til en nyåbnet posttjeneste hos forbrugerombudsmanden.
Forbrugeren skal medsende oplysninger, der beskriver det aktuelle varetilbud og det markedsføringsmateriale, der tilbyder produkterne. Der nævnes et eksempel.: Hvis der fx i en reklame for et fjernsyn står ”Normalpris: 4000 Tilbud: 3000 Spar 1000 (eller 25 %)” og du ved, at dette er forkert, fordi du selv købte det samme tv for 3200 kr. samme sted for 3 uger siden, så vil forbrugerombudsmanden gerne høre om dette.
Citat fra Forbrugerombudsmandens side vedr. pristjek.
I meget korte træk er de nye regler således:
”Normalpris/tilbud”
• Hvis en forretning efter den 1. marts 2010 reklamerer med ”før/nu” priser osv., skal førprisen (normalprisen) have været gældende i mindst 6 uger lige forud for tilbuddet. For dagligvarer er det 4 uger. En ”dagligvare” er en vare i husholdningen, som forbruges (fx opvaskemiddel eller madvarer) og ikke blot bruges (fx en gulvspand eller en gryde)
• Tilbudsprisen eller den nedsatte pris må efter den 1. marts 2010 højst gælde i 2 uger – dagligvarer dog højst 1 uge. Hvis forretningen ønsker, at tilbuddet skal gælde i længere tid end 2 (1) uger, kan den godt det, blot der gøres opmærksom på hvor længe tilbuddet varer – både når det begynder og ved gentagen reklame for tilbuddet.
• Hvis man åbner en ny forretning eller begynder at føre en ny vare, må man efter den 1. marts 2010 godt sammenligne med normalprisen, selvom man ikke før har solgt varen, hvis denne sælges til normalprisen, når tilbuddet er slut. Man kan også gøre det, hvis varen har været solgt i 6 uger (4 uger for dagligvarer) inden annonceringen i andre butikker i samme kæde.
Markedsføring med falske priser er ikke forbeholdt små erhvervsvirksomheder, men ses også blandt store detailkæder indenfor mange brancher, flere af disse virksomheder er idømt kæmpe bøder for decideret prisfusk i deres markedsføring, hvilket tilsyneladende ikke afholder dem fra at køre videre ud af samme spor.
Læs mere på forbrugerombudsmandens hjemmeside.