Menu Luk

Husstandsomdelte kataloger i markedsføringen

 

Da morgenposten dumpede ind her til formiddag og postkassen igen blev fyldt op med alverdens gode tilbud fra Harald Nyborg, Johannes Fog A/S, Stark, Silvan og Jem og Fix, Aldi , Kop og Kande, Daells bolighus og Fotokæden med det ene gode tilbud efter det andet, slog det mig, hvor stor er værdien af disse tilbudskataloger rent salgsmæssigt for de enkelte virksomheder.

Vi talte i firmaet om, hvad mon kontaktprisen er pr. kunde ved husstandsomdelte medier?
Er det noget man umiddelbart kan måle effekten af? 

I vores branche kan man relativt let med Google Analytic eller Indextools måle effekten af en salgskampagne, men hvad med her? 
Hvem er kundesegmentet der bruger disse annoncer som pegepinde for de varer de skal have?
Er der tale om den lidt ældre generation? De unge? Børnefamilier? 
Hvem har tid til at læse alle de kataloger og tilbudsaviser der sendes ud dagligt?

En rundspørge her på kontoret giver et nedslående svar, at ingen købte noget ud fra de tilbud der kom ind af døren, de fleste smed dem videre ud i papircontaineren, uden af have så meget som skimmet en side af tilbudsbladene, og som en sagde, de kan ikke engang bruges i brændeovnen.

Hvor meget papirspil og brug af naturens ressourcer produceres der dagligt for at sende tilbudsaviser ud til ingen verdens nytte?

En kunde der bestiller online markedsføring forventer altid, at annoncerne sælger, og der f.eks. puttes varer i indkøbskurven i en procentuel del af f.eks. Google Adwords kampagner ol.

Men hvad med de trykte medier, der må man håbe på der kommer kunder i biksen og betale den fulde pris for annonceringen, uanset om der reelt kommer en kunde eller ej. Dette i modsætning til Google Adwords, hvor der kun betales for en aktiv handling fra en forbruger når der aktivt trykkes på annoncen.

Det åbne spørgsmål?

Er der tilpas målbar effekt ved brug af disse tilbudskataloger?
Eller sendes de bare ud fordi vi gør som vi plejer og altid har gjort tidligere.

Posted in Markedsføring