Intern markedsføring i virksomheden
En god gammel tommelfingerregel når det gælder markedsføring er, hvis du ikke kan sælge ideén til dine medarbejdere, så vil det ikke være muligt for dig at sælge produktet til dine kunder.
Vigtigheden af at medarbejderne er med og syntes om produkterne, er alfa og omega i det videre salgsforløb for dine produkter, hvis vi tager udgangspunkt i de situationer hvor ting er lykkedes til fulde, er der tale og virksomheder der ved at arbejde målrette med sine ansatte og få dem til at være repræsentanter / ambassadører for sine produkter. Du vil nok svare jer, at når ting bare skal sælges på nettet er det dybest set ligegyldigt, hvem der sælger hvad.
Desværre er det ikke sådan, måden hvorpå den moderne markedsføring anvendes i det elektroniske medie, er ikke anderledes end den traditionelle forretningsmodel, der bygger på disse gamle principper, husk, at når medarbejderne er glade repræsentanter / ambassadører for virksomheden foregår dette 24/7 – 365 de har en normal arbejdsdag, men holder vel dybest set aldrig fri, når de er hjemme, med venner, blogger, bruger tid på facebook ol. står de ved deres job og fortæller stolt om de ting de arbejder med / sælger, og er der nogen der spørger om de kan skaffe dit og dat eller kan anbefale noget indenfor de varer den virksomhed de arbejder i gør de det.
Den interne markedsføring består af følgende elementer.
I fagsprog vil ovennævnte blive kaldt intern markedsføring, denne markedsføring er vigtigere end den markedsføring der finder sted overfor virksomhedens kunder.
Intern kommunikation
Hold jævnligt møder med hensyn til information og koordinering af produktsortiment og planlagte markedsføringskampagner. Dette gælder både den almindelige markedsføring og markedsføringen på Internettet. Det er aldrig fedt, når en kunde ringer og spørger om det produkt der annonceres med er på lager, og hvor medarbejderen ikke kender noget til nogen tilbud, dette skaber forvirring kunde og medarbejder imellem og sætter medarbejdere / virksomheden i et dårligt lys.
Uddannelse sikrer, at medarbejderne kender de produkter der arbejdes med og kan svare på de spørgsmål der nu måtte komme, enten via telefonen eller på email fra virksomhedens kunder.
Motivation
Motiver dine medarbejdere, således du altid har ambassadører der er virksomhedens folk / repræsentanter og ikke nogle nikkedukker der bare bliver smidt rundt i forskellige sammenhænge.
Det handler om respekt og ansvar til den enkelte medarbejder fra ledelsens side, herved skabes der stærke bånd imellem medarbejderen og det der arbejdes med, da ansvar for sit eget arbejde er noget der giver øget arbejdsglæde.