Interessantanalyse i e handel
Forbrugerne får dagligt sendt reklamebudskaber om nye produkter, nye modeller i fjernsyn, nye design indenfor tøj og mode mv. Der er erfaringsmæssigt ganske få sekunder som kunden enten vælger til eller vælger fra, det der typisk tale om de berømte 12 sekunder til præsentationen af et produkt.
Skal budskabet fange i første øjekast, hvad skal der beskrives i tekst, hvilken præsentation skal billedmaterialet have? Disse spørgsmål bør man i fasen forud for præsentationen have nøje gennemtænkt.
I selve projektfasen bør allerede indarbejdes præsentationsmateriale og idéer til hvorledes selve produktet skal præsenteres overfor forbrugeren, det er vigtigt at teste de forskellige forslag til præsentationen af produktet i mindre test grupper, herved opnås en målbar metode til identifikation af den bedste metode til at vise produktet til forbrugeren.
Ved at anvende interessantanalyse i virksomhedens markedsføring skabes der nye og spændende afsætningsmuligheder for et produkt, og det er ikke altid det er prisen på markedsføringskampagnen, som afgør om produktet hurtigt bliver identificeret med virksomheden.