Hummingbird ny søgealgoritme fra Google
Google er kommet med en ny søgealgoritme, det er den sidste nye opdatering i en lang serie af del-opdateringer af søgemaskinens algoritmer, der kort kan beskrives som den måde den fortolker og bearbejder de data som den henter ved crawling fra de berørte websteder og de websteder, der linker til disse.
Hummingbird er en ny sorteringsalgoritme
Der bliver i begrundelsen fra Google sagt, at formålet er hele tiden at skabe de bedste søgeresultater i forhold til de sider, der er i søgemaskinens indeks, hvilket kræver kontinuerlige justeringer af algoritmen i forhold til de rå data.
Google anvender mange målepinde når et website skal placeres i resultatlisten, den ser f.eks. efter tekst på den pågældende side, hvorledes denne tekst figurerer og i hvilken sammenhæng det relevante keyword matcher sidens indhold, f.eks. keyword-density etc. Der anvendes ca. 200 forskellige indikationsparametre, når websitet efter Googles vurdering skal placeres i top på resultatlisten.
Udrulningen af Hummingbird
Algoritmen Hummingbird, er efter Googles udsagn startet udrulningen for ca. en måned siden, men først annonceret i går.
Navnet Hummingbird skal forstås som præcis og hurtig jvnf. Google.
En rigtig algoritmeopdatering
Caffeine Update var den sidste større algoritme opdatering af grundalgoritmen, den blev foretaget i 2010 ellers skal man helt tilbage til starten af 2001, hvor algoritmen blev justeret i større omfang.
Hvad så med alle de andre algoritmeopdateringer, Google Panda, Google Penguin opdatering? Her er der ikke tale om større ændringer af algoritmen, men snarere tale om styring og justering af delelementer i algoritmen, hvor fokus er rettet mod specifikke områder som f.eks. duplikeret indhold, tynde tekster, linkprofil og de interne og eksterne links og deres ankertekster etc.
Hummingbird er efter Googles forklaring en ny motor, hvor der dels indgår de elementer, der fungerede effektivt og hvor nye elementer er blevet tilknyttet, således de opfylder de krav man stiller til søgeresultaterne i dag.
Google forklarer at Hummingbird ser mere på betydningen og sammenhængen i en forespørgsel end på selve søgeordet, der ses efter et match på betydningen i sætningen, frem for på et enkelt søgeord.
Er SEO død med Hummingbird?
Nej, Selv siger Google det handler om kvalitetsindhold, hvor de måder der har været anbefalet tidligere ikke er justeret, men Google vil fortolke på disse data i forhold til den nye algoritme, som de mener, er bedre for søgeresultaterne.
Betyder det, at der nu mistes trafik fra Google?
Hvis algoritmen har været udrullet i ca. en måned, som de nu annoncerer, så kan man med baggrund i de debatter, der foregår på nettet ikke se, at der har været meldt ud om større udsving i besøgstal, placeringer etc. Så hvis tallene holder i analytics, så er dit website nok ikke blevet påvirket nævneværdigt af den sidste Google opdatering.