Google forventer at udgive et værktøj til afvisning af linkprofiler

Google forventer at udgive et værktøj til afvisning af linkprofiler

Google værktøj til afvisning af linkprofiler

Matt Cutts fra Google udtaler i forbindelse med de sidste opdateringer af søgemaskinens algoritmer, at der hos Google tales om at udgive et linkværktøj i løbet af nogle måneder, så websiteejere kan fravælge linkprofiler, der skader deres website, eller har indflydelse på deres placeringer på Googles resultatsider.

I forbindelse med den sidste Panda opdatering, og i særdeleshed med Google Penguin update, her er tale om en opdatering, som køres i et interval, der kun er kendt af Google, hvilket betyder det ikke er en algoritme, der kan justeres / programmeres efter, og resultaterne aflæses dage eller uger senere, hvilket er den normale procedure ved algoritmeændringer.

Negativ SEO

Spørgsmålet om negativ SEO og utilsigtet sabotage af andres websites i Googles resultatliste, dette er blevet aktuelt i forbindelse med sådanne sporadiske kørsler.

Der er opstået tvivl hos mange SEO folk og webmastere med denne opdatering, som ser efter unaturlige linkprofiler og specielt enslydende ankertekster, her opstår spørgsmålet, om der kan udføres negativ SEO, hvilket betyder at en konkurrerende virksomhed vil have en mulighed for at påvirke en konkurrents website ved at sabotere linkprofilerne og derved forhindre topplaceringer hos konkurrenten.

Men! Er Google ikke så klog at den kan se det er unaturlige links og selv sortere dem fra? Svaret er hverken et klart Ja eller Nej.

Google kan se meget og forholder sig til problematikken ved at identificere de pågældende links. De vil i de fleste tilfælde kunne se, der er tale om utilsigtet påvirkning, men det er ingen garanti, der er websites, der bliver lagt ned som kegler på en bowlingbane i forbindelse med negativ SEO, og de forsvinder ud af resultatlisten på søgemaskinen til skade for virksomheden, men til glæde for konkurrenten, der har foranlediget det.

SEO folk ved at et nyt domæne, der får et for kraftigt link-boost i starten af domænets levetid, det risikerer at blive smidt ud af indekset. Websider med en større trust og længere historik / levetid, her skal der mere til, men hvis den rigtige strategi og teknik anvendes, så er der også gode chancer for at sådanne domæner bliver kraftigt påvirket, eller ryger helt ud.

Løser et linkrapporteringsværktøj problemet?

Nej, det hjælper SEO virksomheder, men størstedelen af små, mindre og mellemstore virksomheder har så ringe kenskab til søgemaskiner, teknikken bag og måden hvorpå links kan påvirke et website, og her vil et linkværktøj ikke være den store hjælp i dagligdagen. Det vil skabe forvirring, nogle vil aldrig opdage, der er et værktøj, andre vil opdage det og udelukke gode links, mens andre kan have glæde af det.

Google vil til gengæld få et endnu kraftigere værktøj i sin algoritmeskuffe, de får nu professionelle aktører indenfor SEO branchen til at validere links, og oven i købet uden betaling! Hvis værktøjet kommer som annonceret, så vil SEO virksomhederne begynde at se på de enkelte links og hvorfra de stammer, er der tale om Crap, eller er det sider af en vis standard? Hvis et site har fået en karantæne af en ukendt størrelse, så vil SEO virksomheden straks begynde at luge ud i de links, der skønnes til skade for sitet.

Når Google så har et vist antal afviste links til et givent site, så kan dette site fratages sin linkværdi. Google får således en hær af redaktører til at sortere i de skod links, som skønnes være til skade for redaktørens eller kundens website, så set fra Googles side er det en god investering.

3 kommentarer til Google værktøj til afvisning af linkprofiler

Tilmelding nyheder