Google personlig søgning

Google personlig søgning / Google Personalized search

Ifølge en artikel i Politiken i dag fremkommer der information om at Google lærer mere om sine brugere og deres adfærd på nettet – brugernes anonymitet er truet i følge artiklen, dette svarer til en lignende gennemgang vi havde på vores blog i forbindelse med de lancerede Google Personalized search/ personlig søgning tidligere, gjorde vi opmærksom på problematikken her på bloggen og på vores website.

Google personlig søgning

Brugerne kræver på den ene side forbedringer og bedre søgeresultater, på den anden side er der privatlivets fred at tage hensyn til, men søgemaskinerne har valgt at anvende brugerdata til at bestemme søgeresultater, den personlige adfærd er ikke bestemmende alene, men kombineret med mange af de andre algoritmer som Google anvender til at placere de forskellige websites efter dels søgetermer, relevans, popularitet, load hastighedsfaktorer og så også personlig adfærd, giver søgemaskinen flere håndtag til at udarbejde de bedste resultater for brugerne.

På den anden side er det at anonymiteten ophæves, og en privat virksomhed som Google nu også følger med i de sider den enkelte bruger besøger, hvor lang tid brugerne er på den pågældende side, hvordan søgemønstret for brugeren er, giver jo gode muligheder for at Google selv kan placere deres Google adwords reklamer skræddersyede til de brugere de mener der kan være chancer for trykker på en reklame blok.

Så hvis man skal være sikker på at de resultater man surfer efter ikke er målrettet mod en selv, skal Google Personalized search / personlig søgning slås fra.

Læs mere i Online marketings blogindlæg om Google Personalized search den 8. december  personlig søgning  den 9. december 2009

Politikens indlæg dags dato.:  http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article877531.ece

Tilmelding nyheder