Google Page Experience den nye Google algoritme
Google Page Speed Experience forventes at gå live i maj 2021 for at inkludere faktoren Page Experience i Google algoritmen.
Er jeres website klar til denne opdatering?
Men rolig nu, de har udsat det til midten af juni og med slutudrulning august 2021: Google skriver om det på developers.google.com
Det betyder at der vægtes på følgende parametre udover de allerede kendte faktorer i den nye Google algoritme.
- HTTPS som skal sikre sikker browsing
- Data fra Web Vital-metrics: LCP, FID og CLS
- Indlæsningshastighed
- Interaktivitet
Det betyder at det er nødvendigt at se på faktorer som sidehastigheder, CTA – alt tekster til billeder mv. for at leve op til algoritmen, og ikke tabe positioner i Googles søgeresultater.
Det forventes at have en væsentlig betydning for ranking når den nye algoritme køres i stilling. Det betyder, at der ændres på de sider der fremkommer ved søgning på Google, og i dag har gode placeringer i SERPS (Søgeresultaterne), de kan ryge længere ned og derved ud af disse positioner med mistet organisk trafik til følge.
Derfor er det vigtigt som website ejer at være godt forberedt på algoritmen og teste sit website for de nye faktorer og få dem tilrettet, således sitet fremstår klart når algoritmen om ganske kort tid køres i stilling.
Der kan testes med flere værktøjer, som der er stillet til rådighed for at teste de enkelte websites.
- Google Search Console
- Google Developer Tools
- Chrome Developer tool og valg af lighthouse.
- Google Page speed insight
Et eksempel på et af værktøjerne.
Google stiller et stykke udviklings- og testværktøj til rådelighed for brugerne. Dette udviklingsværktøj findes under Google Developers.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Page Speed Insights måler hvorledes udviklingen ser ud for en side i henholdsvis mobilversion og på stationære enheder.
Page Speed Insights fungerer ved at den henter url-strengene til henholdsvis mobilversionen og den stationære version. Til dette formål anvender Google to forskellige agenttyper – en mobil brugeragent og en desktop brugeragent.
Google har sat Page Speed Insights op med en score, som går fra 0 og op til 100. Jo højere score, jo bedre klarer websitet sig. Når scoren er på 85 og derover, så klarer websitet sig godt. Med en score under 100, så foreslår Google nogle tiltag, der kan forbedre den samlede score og derved have en bedre performances i søgemaskinerne.
Hvad måler Page Speed Insights på?
- Hastighed Image størrelser – hvor meget fylder de enkelte billeder og kan de komprimeres?
- JavaScript og størrelserne på disse
- Cachelagring i browser
- Serverens svartid
- Html strukturer
- CSS og størrelsen på disse
- Trykbare elementer, ser om de har den rigtige størrelse
- Egnede skriftstørrelser
- Om websitet tilpasser sig visningen mobil og stationær
- Om billeder tilpasser sig den aktuelle visning
- Om der er scripts der forhindrer en korrekt visning på den valgte platform
Page Speed Insights fremkommer med en liste i prioriteret form, hvor der vises hvilke elementer den foreslår ændret. Der er endvidere henvisninger til hvorledes de enkelte opgaver kan gribes an.
Et godt råd i forbindelse med upload af optimerede filer! Husk altid at tage en sikkerhedskopi af de eksisterende filer inden upload, hvis der er elementer etc., der ikke virker efter hensigten.
Et eksempel fra Google Page Speed Insight test
Et eksempel på en test foretaget med Online Marketings egne testværktøjer efter en Page Speed optimering, de bygger på lighthouse samt egne udarbejdede testværktøjer.
Her kan du læse mere om de forskellige Google algoritmer og opdateringer
Læs mere om de forskellige værktøjer https://web.dev/vitals/
Online Marketing kan hjælpe jer, hvis i mangler faglig viden til at forbedre dårlige resultater i forbindelse med jeres websites hastighed i forhold til Google algoritmen Page Experience.
Kontakt os allerede i dag på telefon: 4975 0255 eller på mail marketing@onlinemarketing.dk og få et godt tilbud på opgaven.