Menu Luk

Google analytics afvisningsprocent

Google analytics

Afvisningsprocenter eller bounce rate, er begreber man hurtigt stifter bekendtskab med når man starter med at bruge Google analytics, afvisningsprocenten skal helst være så lille som mulig, hvilket betyder brugeren opholder sig længere tid på websitet.

Avinash Kaushik Web analytics evangelist definerer afvisnings procenten ud fra hvor længe den enkelte bruger har opholdt sig på websitet, og anvender her faktoren mere eller mindre end 10 sekunder.

Hvis vi antager at måleenheden beregnes efter Avinash Kaushik og udgangspunktet er 10 sekunder, og en bruger nu opholder sig f.eks. 5 min på en af dine sider for at læse hele teksten på siden og derefter forsvinder igen, uden at gå til en anden side, betyder det ikke brugeren bouncer, men vil være angivet i statistikken i analytics som om vedkommende har forladt sitet hurtigt igen. Herved opstår en høj afvisningsprocent i Google analytics statistikken.

Fænomenet opstår tit på blogs hvor brugerne kommer ind på søgninger til netop et emne, de læser den pågældende webside og forlader webstedet igen, derved registreres en høj afvisningsprocent.

Mange begynder så at ændre på websitets udformning, tester i forskellige browsertyper etc. men lige lidt hjælper det, grunden er ikke websitet, men at brugerne kun ser den side de kommer ind på og forlader igen.

Google analytics kan vise den reelle afvisningsprocent.

Problemet kan løses på følgende måde.

Hvis du tilføjer følgende linje under pageTracker._trackPageview (); line: i din tracking kode.

setTimeout ( ‘pageTracker._trackEvent (\’ NoBounce \ ‘, \’ NoBounce \ ‘, \’ Over 10 sekunder \ ‘)’, 10000);

De 10.000 er millisekunder der henvises til.

Man kan indsætte sin egen norm, hvis man vil måle på højere besøgstid, f.eks. 20 sekunder, så sættes 20 ind og der rettes ligeledes i kolonnen millisekunder.

Asynkron Tracking Google analytics

Hvis du er gået over til Google analytics asynkrone tracking skal følgende parametre anvendes.

Linjerne indsættes som den sidste gaq.push erklæring)

setTimeout ( ‘_gaq.push ([\’ _trackEvent \ ‘, \’ NoBounce \ ‘, \’ Over 10 sekunder \’])’, 10000);

Læs mere.:

 Google analytics asynkron – Værd at vide om Google analytics – Google analytics et værktøj i online markedsføring

Posted in Google