Google Adwords og piraterne
I forbindelse med en optimeringsopgave for en mellemstort dansk virksomhed, blev jeg dybt forarget over deres brug og misbrug af konkurrenternes Google Adwords kampagner.
Virksomheden var blevet tricket over et eller andet og følte sig på en eller anden måde misbrugt, der var tale om, at de i hvert fald havde udtænkt deres helt egen strategi til at udkæmpe deres egen kamp med deres konkurrenter på nettet.
En moderne form for Pirat af en eller anden slags. var kommet på banen med et formål, at blæse sin værste konkurrent ud af markedet, hvad angår Google Adwords reklamer, det var her kampen var sat ind og slaget skulle slås.
De IT kyndige i virksomheden vidste fra egen annoncering med Google Adwords, at Google ikke fakturerede for gentagne kliks fra samme IP adresse på annoncering, men havde udtænkt en plan, der gik ud på, at de gav medarbejderne nogle yderligere medarbejderfordele for nogle få minutters arbejde dagligt.
Hvad skulle disse medarbejdere så gøre til gengæld?
Jo de skulle søge på nogle af de søgeord man i forvejen vidste konkurrenten havde i sine adwords reklamer og simpelthen trykke på disse annoncer hos konkurrenten, der blev ikke kategorisk søgt på samme termer fra samme ipadresse, men fordelt med søgeord over en periode.
Dette skulle så foregå hjemmefra hos medarbejderne om morgenen eller på et andet tidspunkt, således klikket kom fra forskellige steder og ipadresser.
Den erfaring som virksomheden havde gjort sig var, at ligesom i LUDO kunne de sende sin konkurrent hjem og derefter selv modtage klik på de samme nøgleord.
Der kan jo diskuteres det etiske i dette, men hvis bare 10 – 20 % af konkurrerende virksomheder gør som nævnte virksomhed, er der jo ikke tale om potentielle kunder, men snarere en form for chikane og misbrug af sine konkurrenters annonce budgetter for egen vindings skyld – og rigtig svær at komme til livs.
Men uanset man kan lide det eller ej, vil vi nok se mere og mere af disse kreative arbejdsopgaver udført i virksomheder der føler sig pressede, og her skal man nok være på vagt, hvis man bliver sendt hjem allerede tidligt om morgenen grundet sit budget er tømt på Google Adwords – og styre sine kampagner på en anden måde.
Tænk, hvis samme virksomhed kendte til brug af proxyservere og kørsel af job via hundredevis af andre IP adresser og de rigtige opsatte parametre, så kunne de slå virksomhedens annonce budgetter i stykker i løbet af meget kort tid.
Google ville ikke kunne spotte det som fake søgninger, hvis det blev brugt med omtanke, via de tusindvis af åbne serverer, der giver adgang til at køre åben proxy.
Selvom tjenester som Google arbejder med at identificere disse åbne servere og fravælge disse som fake, finders der rigtigt mange servere der kan bruges til videresending. læs mere her ftc.gov
Der findes endvidere programmer hvor det er muligt, at sende forespørgsler via en meget stor mængde proxyservere, en proxykæde og derved ikke skulle sætte enkelt forespørgsler op.