Kvantitet eller kvalitets klik i Google Adwords kampagner
I forbindelse med en rådgivningsopgave til en kunde fortalte kunden, at de tidligere havde brugt et firma til opsætning af Google Awords til at få besøgende ind på deres website. I forbindelse med dette havde de fået at vide, at det var ikke nok med at vælge få søgeord, men at der som udgangspunkt skulle findes ca. 3.500 – 4.000 søgeord for at kampagnen ville være effektiv i forhold til virksomheden, hvilket de selvfølgelig ville finde til kunden. ( Bruger vel Google´s system til at finde søgeord )
Som udgangspunkt har vi en helt anden tilgang til søgeord og forretning end bare, at finde på ord og ordstillinger til vores kunder.
Når vi præsenteres for en virksomhed, der ønsker flere besøgende tager vi udgangspunkt i virksomhedens produkter og sortiment.
Med dette ser vi på faktuelle muligheder for at skaffe reel og salgsskabende trafik til kundens website.
Hvad er så salgsskabende trafik?
Her er der tale om trafik, der kommer ud fra søgninger der relaterer til et ønske om et produkt af en eller anden art, og som er en del af virksomhedens kerneområder.
Her udvælges typisk søgeord kombineret med annoncer, der klart beskriver, hvad der er tale om, og er salgs- eller produktorienteret i forhold til virksomhedens kernekompetencer.
Hvorfor vælger vi så ikke 3.000 – 4.000 søgetermer til en Google Adwords kampagne
Det gør vi simpelthen ikke fordi det ikke er klik vi fokuserer på, men relevant trafik, der genererer kunder og ikke besøg, hvor afvisningsprocenten (bounce raten) er helt oppe i det røde felt, og hvor brugerne forlader websitet efter et kort besøg på den side de er kommet ind på uden et reelt køb.
Når man taler markedsføring på nettet eller i det hele taget markedsføring, er det vigtigt at de budskaber der arbejdes med relaterer 100% til det man reelt ønsker at sælge til sine kunder,
Klik i sig selv har dybest set ingen værdi for websitet, hvis der ikke kommer en handling ud af det.
Hvis man forestiller sig, at ved at generere alverdens søgeord, og kunderne kommer ind på ens website på ord, der kun periferisk passer til de varer man har på hylden, hvor meget værdi har et sådant klik? Efter vor opfattelse har det ingen værdi, da brugeren føler sig snydt eller føler det ikke lige var det man ønskede at finde, og forlader webstedet igen uden handling / køb eller signup.
Derfor kan det rent principielt bedre betale sig at bruge søgetermer der ligger tæt op af de kerneområder man arbejder med. Her vil prisen pr. klik på Google Adwords typisk være væsentligt dyrere end på skodklik, men til gengæld vil konverteringsraten på disse klik være væsentligt højere og tydeligt målbare for kunden.
Det man opnår af de besøg der skabes fra Google Adwords systemet opfattes af brugerne som relevante, når de kommer ind via annoncer der matcher det budskab websitet har.
I forbindelse med finanskrisen og nedgang indenfor mange brancher tror mange, at det udelukkende skyldes deres annoncer ikke vises tit nok. Vores erfaring fortæller noget andet, at indenfor flere brancher, er der simpelthen ikke den samme kundemængde som tidligere. ( mindre kundemængde, færre klik indenfor samme branche / segment).
Det at tro der ved at få koblet tusindvis af ekstra søgeord til sine kampagner vil give et løft, at den anden verden på salgssiden, er ren og skær ønsketænkning, og brug af unødige ressourcer i form af øget marketingsudgifter.
Nu skal der i stedet tænkes utraditionelt og få sat kampagnerne sammen, så de tiltrækker de kunder, der rent faktisk er mulighed for at få i et svært marked, og derved skabe den fornødne synergi i forhold til sine konkurrenter, som typisk sidder i den samme situation, og gør nøjagtigt det samme og fyrer hele marketingsbudgettet af, i håb om der kommer flere kunder ind på websitet.
Brug den sunde fornuft når du skal markedsføre dig på nettet.