God online markedsføring for Apple og Iphone 4G
Forleden lød der et ramaskrig over det meste af verden, Appels prototype på den nye Iphone 4G var blevet glemt på en Tysk ølstue i Californien.
Historien er lækket, sådan kommer den nye Iphone 4G telefon til at se ud, vi har fået et eksemplar lyder det fra Gizmodo, som betalte 5.000 dollar for at få fingre i det fundne eksemplar af den nye Iphone, da finderen af telefonen tilsyneladende ikke kunne få fat i ejeren af telefonen.
Historien om den nye Iphone 4G udbredtes med stor kraft på nettet, med viral markedsføring blev det en nyhed over hele verden i løbet af ganske kort tid, billeder af telefonen kom online, den ene efter den anden ekspert udtalte sig om fænomenet, Apples Iphone G4, fordele og forbedringer i forhold til den gamle Iphone GS3.
Gizmodo var først på pletten, de fik over 20 millioner sidevisninger den dag Iphone G4 billeder og historien kom online.
Dette er et eksempel på god online markedsføring, hvis Apple helt bevist har glemt et eksemplar af telefonen, hvilket man nok aldrig får bekræftet fra dem, er der her tale om et mediestunt med perfekt timet online markedsføring, og efterfølgende markedsføring via presseomtale i trykte medier og fagblade, som med viral kraft bringer budskabet om den kommende nye Iphone G4 ud i pressen, og på fag-relaterede portaler etc. – kampagne pris for online annoncering mv. 0,- dollar.
Hvis man ser på hvor mange der ser kampagnen, og læser de forholdsvis få detaljer der foreligger rent faktuelt om telefonens egenskaber, bortset fra udseendet, som jo i sidste instans ikke nødvendigvis ender med at se sådan ud i den endelige udgave, der kan jo være tale om en prototype, så har interessen og branding værdien af Apple og Iphone gået rent ind hos publikum.
Nu venter folk der skal købe ny telefon måske med at handle til de ser den nye Iphone G4 i butikken, de har set den er på vej, og ved den kommer om nogle måneder – herved forlænges kampagneperioden på annonceringen af den nye telefon med månederne op til den egentlige kampagne start, hvilket rent markedsføringsmæssigt betyder, at gryden kan holdes i kog i en længere periode, og dermed skabe større interesse omkring produktet.
Hvis det er et mediestunt som der bevist er udtænkt hos Apples marketingsafdeling og reklamebureau, er det perfekt timet set med markedsførings briller.