Facebook brug det til viral markedsføring
Du kender situationen, man vil gerne markedsføre virksomhedens brand og produkt i så bredt omfang det nu er muligt, de traditionelle markedsførings metoder anvendes dagligt i virksomheden, men man tøver lige en kende med at sprede sig ud i sociale netværk, som f.eks. facebook.
Viral marketing som anvendes på facebook, side om side med den traditionelle markedsføring har en anden indgangsvinkel til kunder/brugere.
Viral marketing karakteriseres ved at kunne sammenlignes med en virus der breder sig, det sker fordi budskaber videresendes fra personer til personer i netværk, små netværk udvider sig i takt med disse budskaber bringes videre imellem troværdige personer, derved breder disse budskaber sig som ringe i vandet fra netværk til netværk.
Hvis der indenfor små grupperinger og målgrupper sendes budskaber ud har det en stor effekt i forhold til kampagner, her vil budskabet spredes hurtigt og effektivt i løbet af forholdsvis kort tid.
Hvis man vil ramme en større og bredere gruppe på facebook bør man anvende de mere traditionelle annonceringer, det der svarer til Google adwords i annonce formen.
Få brugerne med allerede fra væggen, skab rammer og saglig kommunikation frem for smarte reklameslogans og superlativer om din virksomhed. Husk at modtageren skal have udbytte af budskabet, det kan være de selv bruger det valgte budskab eller produkt, og mener det er noget der skal deles med andre, derfor er det vigtigt at knytte budskaber til en handling frem for en egentlig annonce og reklamebudskab.
Derfor skal man også når der tiltænkes at bruge facebook som yderligere reklamesøjle, være yderst opmærksom på om virksomhedens produkter og tjenesteydelser egner sig til viral markedsføring, hvor budskabet skal spredes som budskaber imellem personer der finder det spændende, og derved har en fælles interesse i at viderebringe nyheden imellem sig.
Man skal tænke på de ambassadører man får i forbindelse med brug af viral markedsføring skal finde budskabet interessant, da det skal ud i deres netværk, derfor skal det være noget der er i orden og ikke plat.
Facebook er som andre online markedsføringskanaler en never ending story, der kræves konceptudvikling og løbende kampagne justeringer for at holde gryden i kog.
Men sammen med andre former for markedsføring, adwords kampagner, seo og banner annoncering mv. nås den brede målgruppe, og branding og produktsalg kan effektiviseres bedst muligt i forhold til det eksisterende marked.
Læs mere om viral markedsføring på facebook