Menu Luk

EMD opdatering og ny Google Panda Update

EMD og Google Panda opdatering

For en uge siden søsatte Google en opdatering med betegnelsen EMD. Der er tale om en mindre opdatering, der virker på tværs af både Google Panda og Google Penguin opdateringerne. Den vedrører Exact Match domæner.

Matts Cutts annoncerede opdateringen via Twitter, han fortalte, den kun ville påvirke en mindre af de indekserede websites i Googles indeks. Det virker som om opdateringen har ramt hårdere end først annonceret, der er i de forskellige fora, SEOmoz mv. mange webmastere og SEO folk, der klager sin nød, de er tilsyneladende blevet ramt hårdt af denne algoritmeopdatering.

EMD opdateringen vedrører eksakte domæner, dvs. at den fordel der tidligere har været i af have eksakte domæner bliver forringet i forhold til Googles indekseringsalgoritme.

Hvad er så ét eksakt match domæne?

Det er når et domæne matcher på selve søgeordet. Det kan være eksempelvis flybilletter.dk, billigehavemoebler.dk, gaveideer.dk, havenisser.dk og lignende domæner. Tidligere havde disse domæner pr. automatik en højere vurdering på grund af den eksakte sammenhæng imellem keyword og domænenavn, den fordel domænenavnet havde tidligere, er nu ikke noget, der automatisk sikrer en plads i toppen af søgeindekset hos Google.

Det vil dog ikke være alle domæner med eksakt match, der bliver påvirket ifølge Google, de fremhæver at det vedrører domæner med indhold af ringere kvalitet, hvad det så bygger på, det vil kun tiden vise, når algoritmen for alvor er rullet ud på de forskellige sprog etc.

I samme åndedrag opdaterede Google sin Panda algoritme med en ny Google Panda update, det ligger i tråd med de ca. 500 opdateringer der årligt foretages på søgemaskinen. De startede med at udrulle Panda Update d.27.09.2012, og Pandaen skulle påvirke ca. 2,4 % af forespørgslerne på engelsksprogede søgninger.

Når Google opdaterer på flere fronter samtidig, Google Panda og EMD giver det problemer at skelne de enkelte algoritmers indflydelse i forhold til hinanden. Det er muligvis grunden til, at der er forskel imellem antallet af påvirkede websites ifølge Google og det som webmastere og SEO folk oplever.

Når opdateringer for alvor slår igennem, kan der dannes et billede af hvor algoritmen bevæger sig hen, og hvordan den skal takles i forbindelse med søgemaskineoptimering.

Læs mere hos seoMoz

Posted in Google