E handel og julesalget
Selvom vi kun er i det spæde efterår hvor sommeren begynder at gå på held, er det ved at være på tide at få planlagt e handelen og sine markedsføringsstrategier i forbindelse med julesalget.
Der er ikke ret lang tid til disse overvejelser, der skal fastlægges SEO strategi for, hvilke emner og varer der skal optimeres, hvornår siderne bliver lagt online og hvordan de kan indekseres hurtigt på søgemaskinerne, således de kan begynde at tage del i de kunder der begynder at surfe efter julegaver og er hurtigt ude i dette ærinde.
Man skal også tænke på, at e handel også finder sted til firmajulegaver til medarbejdere og kunder, de berørte personer i indkøbsafdelinger etc. begynder tit i oktober / november at tage beslutning om virksomhedens julegaver til medarbejdere og kunder og foretager indkøbene i god tid.
Google adwords, her har man også mulighed for at klarlægge sin strategi allerede nu, også selvom man ikke sætter annoncer i gang, men man kan snildt have forberedt det meste af hvad der skal med i annoncerne, hvilken kvaliteter skal man byde ind med, og på hvilken søgetermer skal man sætte kampagnerne i gang.
Google adwords og webanalyser
Når der er tale om sæson betonede kampagner som f.eks. Google adwords kampagner som målrettes til en speciel begivenhed, er det vigtigt at foretage en løbende dag til dag evaluering af Google kampagnerne, holde status på konverteringer og klik, og om nødvendigt tilpasse sine markedsføringstiltag ud fra de resultater og konverteringer de valgte annoncer giver.
I modsætning til langstrakte markedsføringskampagner er her tale om en begrænset markedsføringsperiode, derfor skal annoncerne konvertere og sidde lige i skabet mens kunderne er der, her er ikke plads til lange udredninger og analyser på kryds og tværs, når julesalget skal hives i land i forbindelse med e handelen i sin webshop.
Tjekliste til Julesalg og e handel i sin webshop.
1. Varer og produkter der ønskes markedsført udvælges til kampagner.
2. Undersøge om Grossist eller producent ønsker at bidrage med markedsføringstilskud.
3. Sikre at der er et varelager af passende størrelse på udvalgte produkter, undersøg mulighed for at supplere varelageret op fra producent i juleperioden, hvis det ikke er muligt køb ind til det forventede salg.
4. Planlæg SEO strategi, hvem gør hvad, og i hvilken takt sættes der i gang.
5. Google adwords kampagner udarbejdes og gøres klar til at sætte online ved kampagnestart.
6. Banner annoncer etc. få aftaler på plads så tidligt som muligt før sæsonstarten.
7. Hvis der er mulighed for udsendelse af pressemeddelelser, gør materialet klart og få det ud samtidig med kampagnestart.
8. Løbende tilpasning og evaluering i hele kampagneperioden.
Ved at strategiplanlægge i god tid sikres den bedste mulighed for markedsføring af din webshop.
God arbejdslyst, med ønsket om et godt julesalg for din webshop.
Super artikel. Tak for en god tjekliste. Der var flere punkter på listen, som jeg ikke lige havde tænkt på.