Menu Luk

Data mining som analyseværktøj af websites

Data mining er en disciplin vi holder meget af her i huset, vi analyserer alle vores logfiler og gennemgår, hvad der skaber og genererer trafik til vores website, det kan godt være en langhåret proces, at sidde og tykke søgning efter søgning igennem, for at finde mønstre og sammenhænge, men det betaler sig. Når man sidder og gennemgår Google analytics og webserverens logfiler og ser, hvad der reelt har ført til et besøg undres man nogle gange ret meget, og de søgeord man selv syntes var de ultimative vigtigste, er ikke altid de ord der genererer den største trafik og nye brugere på sitet.

Der søges rigtigt meget på to og tre søgeord, hvilket fortæller, at brugerne er blevet mere dus med søgemaskinerne, de forstår at selektere og bruge søgninger der rammer tættere på målet og ikke kun bruge en enkelt søgeterm, der kun fører til millioner at sider, og hvor det de reelt leder efter alligevel ikke findes.

Brug data mining til at fange 404 sider

Data mining er ligeledes god til at fange 404 sider og få styr på disse guldklumper, og få dem sendt de rigtige steder hen frem for en standard 404 side. Der ligger efter vores mening rigtigt meget materiale i logfiler, som brugt med fornuft kan skabe yderligere tilfredse kunder, og vel at mærke uden det reelt koster så meget som en krone ekstra.

Data mining giver et klart billede over, hvilke søgninger brugeren har foretaget, på hvilket søgeord og hvilken landingsside brugeren er kommet ind på websitet, hvis brugeren får en 404side og rammer en skæv side, er chancen for vedkommende forlader websitet stor, men hvis man med rettidig omhu har rettet de 404 fejl der findes på websitet, sender brugeren de rigtige steder hen, er der tale om et besøg som kan være med til, at brugeren får en bedre oplevelse og måske bestiller en vare / produkt hos leverandøren.

Mange gange ser man virksomheder store som små i al deres iver efter at vise omverdenen deres nye website, får smidt det nye site op på webserveren, så brugerne hurtigt kan se der er kommet noget nyt! De glemte bare lige! At der lå 2000 gamle sider indekseret på Google, disse sider får en helt almindelig standard 404 side når brugeren kommer ind på sitet, og hvad gør de fleste brugere her? Ja de forlader siden igen uden at se nærmere på sitet.

Når man ser store firmaer uge efter uge, måned efter måned have gamle udtjente sider der genererer 404 fejl, sider der ikke findes, må deres logfilsanalyser, Google analytics holde til samme sted som manden med 301 redirecten, måske i cafeteriaet?
Det virker tåbeligt, at der bruges store ressourcer på en ny hjemmeside og man ikke engang ved hvordan det gamle site skal lukkes ned med linkjuice til det nye.

Mange udtjente sider fra gamle websites kan erfaringsmæssigt ligge ret lang tid på søgemaskinerne, hvorfor ikke udnytte dette materiale konstruktivt og skabe lidt linkjuice med 301 kodninger i stedet for at smide sine kunder væk?

Husk dine logfiler er guld værd, når der skal findes indgange til dit website.

 

Læs mere om Data miningGoogle analyticsEffektmåling i markedsføringen

Posted in Webanalyser