Content marketing
Content marketing er begyndt at vinde indpas i mange små og store virksomheder i den evige jagt på nye kunder og forretningsmuligheder.
Content marketing kan betegnes som markedsføring ved brug af information, som kan engagere sine kunder, samtidig med der er en bevist online markedsføringsstrategi bag.
Ved at levere indholdsmæssigt materiale til sine brugere, så skabes der relationer imellem brugere og virksomheden. Der opnås en øget synlighed overfor forbrugerne og mulighed for at få flere nye kunder ind i butikken. Fordelen ved content marketing, er at det er forholdsvis billigt i forhold til andre markedsføringsformer.
Microblogging, faktasites, podcast, videoer mv. er nogle af instrumenterne til denne markedsføringsform, her tales ikke om salg af produkter, ingen salgsgas og lign. men information om et specifikt emne eller produkter, leveret til brugeren, når de har behov for denne viden.
Hvad opnår man så med denne vidensdeling uden salgsbudskaber? Der opnås på sigt en status som en virksomhed, der har et højt fagligt niveau og yderst stort kendskab til det pågældende emne eller produkt.
På et tidspunkt kan det give en status som den virksomhed, der har det største kendskab til produktet. Det betyder at står en forbruger i en situation, hvor de skal købe et produkt eller en tjenesteydelse, så vil den virksomhed, som fremstår med det største kendskab og know how i de fleste tilfælde blive valgt.
Content marketing tager tid inden det resulterer i nye og flere brugere og kunder, men det kan anbefales af se på strategien i virksomhedens samlede markedsføring – og derved fremadrettet opnå en højere status og synlighed i mediebilledet.