Google Analytic et værktøj til identifikation af afvisningsprocenter.
Lær at anvende din Google analytics så du får mest ud af din annoncering og søgemaskineoptimering på Internettet. Du kan gøre det selv eller få hjælp til opgaven.
Ved at studere Google anaytics og bruge de data som dette analyseværktøj kan give dig, er der mulighed for at få styret sin Internetstrategi således at siderne kan justeres, så de får bedst mulig usability, her tages der højde for, hvorledes siderne responderer over for de brugere der anvender disse sider.
Afvisningsprocenter lyder umiddelbart som et grimt udtryk, begrebet hedder på engelsk Bounce rate, og kan beskrives på følgende måde:
Brugeren vil efter forholdsvis kort tid på den pågældende side, forlade siden igen, jo kortere tid brugeren er her, og forlader direkte igen, betegnes afvisningsprocenten.
Grunden til at brugeren forlader siden igen kan være mange, kunden er muligvis lokket ind med en forkert beskrivelse i f.eks. en Google adwords kampagne, hvis sidens indhold ikke svarer til annoncen, vil brugeren forlade siden hurtigt igen. Der kan ligeledes være tale om et website der virker uoverskueligt på brugeren, også her vil afvisningsprocenten være høj.
Så ved at studere afvisningsprocenten i Google Analytics og sammenligne med lignende websites, kan man nogenlunde danne sig et indtryk over hvordan ens afvisningsprocent forholder sig i forhold til lignende sider til samme målgruppe, og med et nogenlunde tilsvarende indhold. ( samme branche).
Hvis der er tale om store afvisningsprocenter bør man være opmærksom på dette, og prøve at justere dels indhold og måske se på sidernes opbygning, for derigennem at få brugerne til at være længere på websitet.
Google Analytics er et fortrinligt værktøj til at løse en sådan opgave.
Læs mere om Google Analytics