Viral Markedsføring

Viral Markedsføring

Apples fundne Iphone G4, er et godt eksempel på viral markedsføring kombineret med et mediestunt af dimensioner.

Apples utraditionelle præsentation af den kommende Iphone G4, uanset om det er bevist fra Apples side eller en fejl, viser den sande værdi af en utraditionel markedsføringsstrategi.

Den form som den utraditionelle fremvisning af Iphone G4 er sket på, viser værdien af viral markedsføring i online markedsføring, presse, forskellige blogs og sociale medier over hele verden.

Viral markedsføring handler om at promovere et produkt via sine normale kontakter, som så igen distribuerer dem videre til deres kontaktflader, og videre ud i modtager kredsen, herved opstår der en massedistribution af sin online markedsføring til en ukendt skare af modtagere.

Viral markedsføring betegnes tit som en virus lignende metode, der hele tiden finder nye modtagere i takt med de kommer ud til nye brugere, som i en lang række sender budskabet videre, derved markedsfører de produktet ubevist, den nye distributør af reklamen eller markedsbudskabet, er ikke opmærksom på de er en del i den samlede markedsføringskampagne.

Prisen på online markedsføring med viral Markedsføring

Kontaktprisen pr. potentiel modtager er omkostningsfri, da budskabet løber som en løbeild, tit helt uden kontrol for afsenderen af budskabet.

Derfor skal kampagner der ønsker at bruge viral markedsføring i en kampagnestrategi være klar til at kunne sendes ud i den rette form, hvis form og tidsperspektivet er sammenstemt med den almindelige online markedsføring og andre markedsføringstiltag, vil reklameværdien være rigtig høj, og en stor målgruppe vil kunne nås med denne strategi.

Ved at søge på Google på ordet “The leaked iPhone 4G” fremkommer der på Google ca. 103.000 resultater bare på denne søgeterm, hvis man ser hvilket sider der er på resultatlisten, er det magasiner, aviser blog og sociale medier. Andre lignende søgetermer fremkalder ligeså mange resultater alene på Google.

Viral Markedsføring

Det betyder at mindst 103.000 har taget stilling til en mobiltelefon fundet på en Tysk Ølstue i Californien, uden at vide om der reelt er tale om den rigtige Iphone G4, eller om det er en prototype eller lign. der blev fundet. De har alle skrevet om telefonen, og deres websider er nu er synlige på Google. Hvor mange har læst disse artikler? Hvor mange steder er der skrevet om samme emne med andre overskrifter og betegnelser? Hvor mange har egentligt læst om den nye Iphone G4 der blev fundet og solgt videre?

Alle disse spørgsmål er umulige at besvare, men et er helt sikkert de er blevet set at rigtigt mange, tallet er i millionklassen.

Markedsføringsværdien i online markedsføring for Iphone G4

Værdien af en kampagne som denne er svær at gøre op i kroner og ører / dollar, men ved at holde fokus på et produkt, skabe kult og vise et flig af kommende produkter, kan fokus på produktet og virksomheden strækkes ud over en længere periode, hvilket kan være smart rent markedsføringsmæssigt, hvis der er konkurrenter der indenfor samme tidsrum kommer med nye produkter, et tiltag som dette kan få folk der er i gang med at købe andre produkter til at vente, herved er markedsføringsstrategien for virksomheden lykkedes.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder